دبیرکل سازمان ملل متحد: خطر تبدیل «حاکمیت قانون» به «حاکمیت بی‌قانونی» در جهان جدی است

دبیرکل سازمان ملل متحد و وزیر خارجه ژاپن در نشست شورای امنیت
دبیرکل سازمان ملل متحد و وزیر خارجه ژاپن در نشست شورای امنیت Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به خطر جدی تبدیل شدن «حاکمیت قانون» به «حاکمیت بی‌قانونی» در سراسر جهان هشدار داد.

آگهی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به خطر جدی تبدیل شدن «حاکمیت قانون» به «حاکمیت بی‌قانونی» در سراسر جهان هشدار داد.

گوترش روز پنج‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حاکمیت قانون، از حمله نظامی روسیه به اوکراین، کودتا در منطقه ساحل آفریقا و میانمار، اقدام‌های کره شمالی، برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و حمله به حقوق زنان و دختران افغانستان توسط دولت موقت طالبان به عنوان مواردی یاد کرد که در آن‌ها حاکمیت قانون نادیده گرفته می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه با اشاره به استفاده غیرقانونی کشورها از زور و توسعه سلاح‌های هسته‌ای و پیامدهای جنگ‌ها، کشتار، فقر فزاینده و گرسنگی در سراسر جهان از رنجی که غیرنظامیان می‌برند، ابراز تأسف کرد.

آقای گوترش در ابتدای سخنان خود به حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه اشاره کرد و گفت: «جنگ اوکراین یک فاجعه انسانی و حقوق بشری ایجاد کرده است، نسلی از کودکان را تحت تأثیر قرار داده و باعث تسریع بحران جهانی غذا و انرژی شده است.»

او با اشاره به الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه توسط کرملین در اواخر ماه سپتامبر و همچنین الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ گفت: «هرگونه الحاق ناشی از تهدید یا استفاده از زور، نقض منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی است.»

دبیرکل سازمان ملل سپس سال ۲۰۲۲ را سالی مرگبار برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها توصیف و همه قتل‌ها و اقدام‌ها غیرقانونی توسط افراط‌گرایان علیه هر دو طرف را محکوم کرد.

او گفت که گسترش شهرک‌سازی توسط اسرائیل که سازمان ملل بارها آن را نقض قوانین بین‌المللی اعلام کرده، «محرک خشم و ناامیدی» بوده است.

گوترش گفت که «بسیار نگران» ابتکار عمل‌های یک‌جانبه دولت جدید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در روزهای اخیر است که می‌تواند راه حل دو کشوری را تهدید کند.

او در ادامه تاکید کرد: «حاکمیت قانون در مرکز دستیابی به صلح عادلانه و همه‌جانبه مبتنی بر راه حل دو کشوری و مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و توافقات پیشین است.

دبیرکل سازمان ملل در نهایت گفت که حاکمیت قانون، اساس این سازمان و کلید تلاش‌های آن برای یافتن راه حل‌های مسالمت‌آمیز برای جنگ‌ها و سایر بحران‌ها است.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حاکمیت قانون که به ریاست یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن برگزار شد، نمایندگان نزدیک به ۸۰ کشور صحبت کردند.

هایاشی گفت که جهان امروز با جنگ متجاوزانه در اروپا، خشونت، تروریسم و تنش‌های ژئوپلیتیکی مواجه است. او در ادامه با اشاره به حمله نظامی روسیه به اوکراین گفت که کشورهای عضو سازمان ملل باید برای حاکمیت قانون متحد شوند و در برابر نقض منشور مانند «تجاوز» و «الحاق اراضی با استفاده از زور» بایستند.

آمریکا خواستار پاسخگو کردن افرادی شد که به تمامیت ارضی و حقوق بشر احترام نمی‌گذارند

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل هم در این نشست گفت که با وجود پیشرفت‌های «بی‌نظیر» در جهت صلح و رفاه از زمان تاسیس سازمان ملل اما امروز برخی کشورها در تعهد خود به اصول منشور سازمان ملل شکست‌خورده‌اند. این مقام آمریکایی در ادامه نمونه این شکست را روسیه معرفی کرد.

توماس گرینفیلد در نشست حاکمیت قانون با نام بردن از روسیه، کره شمالی، ایران، سوریه، میانمار، بلاروس، کوبا، سودان و دولت طالبان در افغانستان، خواستار پاسخگو کردن افرادی شد که به حاکمیت، تمامیت ارضی، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی احترام نمی‌گذارند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد هم در این نشست، غرب را به سوء‌استفاده از نشست شورای امنیت متهم کرد.

او با بیان اینکه پیش از ۲۴ فوریه گذشته، قوانین بین‌الملل مکرراً مورد «بی‌اعتنایی» قرار گرفته است، گفت که ریشه‌های وضعیت کنونی در «تمایل» واشنگتن برای ایفای نقش پلیس جهانی نهفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوترش بر سر اقلیم: بشریت یک انتخاب دارد: همکاری یا نابودی؛ ماکرون: آمریکا و چین سهم بیشتری بپردازند

گوترش: مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه باید به بازارهای جهانی راه یابند

گزارش گوترش به شورای حقوق بشر: ایران در سه ماه بیش از ۱۰۰ نفر را اعدام کرده است