گوترش: اسرائيل سریعا شهرک‌سازی‌ها را متوقف کند

Antonio Guterres
Antonio Guterres Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخستین جلسه کمیته «اعمال حقوق مسلم مردم فلسطین» روز پنجشنبه در سازمان ملل متحد برگزار شد.

آگهی

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل بار دیگر از اسرائيل خواست هر چه سریعتر به تمام فعالیت‌های شهرک سازی خود در سرزمین‌های اشغالی پایان دهد.

آقای گوترش چهارم فوریه در سخنرانی خود در نخستین جلسه کمیته «اعمال حقوق مسلم مردم فلسطین» شهرک‌سازی‌های اسرائيل را مانع بزرگی برای دستیابی به راه حل دو کشور و صلح عادلانه، جامع و پایدار در منطقه خواند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین ادامه داد: «اقدامات خشونت آمیز مداوم در کرانه باختری اشغالی، قدس شرقی و غزه و همچنین محدودیت‌های اسرائيل علیه فلسطینی‌ها و البته سایر موارد نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه، عدم اعتماد میان دو طرف را تشدید کرده و ما را از دستیابی به صلح دور می‌کند.»

آقای گوترش با اشاره به چالش‌های پیش‌رو در خصوص بیماری کووید-۱۹، ادامه داد: «درسال جاری باید با ویروس کرونا مقابله کنیم و این چالشی بزرگ است که چگونه می‌توان وضعیت بهداشت درکرانه باختری و غزه را بهبود بخشید. ما می‌دانیم که سیستم بهداشت عمومی برای فلسطینی‌ها به دلیل مشکلات عدیده‌ای چون اقتصاد اجتماعی شکننده و بحران سیاسی و همچنین فشارهای اسرائيل به شدت در شرایط بحرانی قرار دارد.»

رئيس پرتغالی سازمان ملل، ضمن استقبال از دستور برگزاری انتخابات در کرانه باختری از سوی محمود عباس، اظهار داشت: «انتخابات یک بخش حیاتی از ساخت دولت دموکراتیک فلسطین است و گامی مهم در جهت وحدت بخشی به گروه‌های مختلف فلسطینی به شمار می‌رود.»

آقای گوترش همچنین در پایان تاکید کرد که کمیته «اعمال حقوق مسلم مردم فلسطین» نقش مهمی در بسیج افکار عمومی بین‌المللی و کمک به گروه‌های فلسطینی و اسرائيل برای انجام مجدد مذاکرات جدی میان دو طرف بر عهده دارد. وی در ادامه اظهار داشت: «هدف ما مشخص است؛ پایان بخشی به اشغال و تحقق راه حل دو کشور بر اساس مرزهای قبل از سال ۱۹۶۷، مطابق با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌هایی که سازمان ملل متحد در این خصوص صادر کرده است.»

در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی درباره امتناع دولت اسرائیل، پیشتاز واکسیناسیون کرونا در جهان از تحویل محموله‌‌های واکسن به فلسطینی‌ها منتشر شده بود. دبیرکل سازمان ملل متحد از تل‌آویو خواست تا برای دسترسی مردمان ساکن سرزمین‌های اشغالی به واکسن، کمک کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شلیک نیروهای اسرائيلی به سمت یک فلسطینی، او را از گردن به پایین فلج کرد

محمود عباس کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطینی را معرفی کرد

آیا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی مورد سوءقصد قرار گرفته است؟