نتانیاهو در روزهای پایانی دوره‌ ترامپ دستور ساخت شهرک‌های جدید در کرانه باختری را داد

یکی از پروژه های دولت اسرائیل برای احداث واحدهای مسکونی
یکی از پروژه های دولت اسرائیل برای احداث واحدهای مسکونی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت اسرائیل روز دوشنبه دستور احداث ۸۰۰ واحد جدید مسکونی در کرانه باختری را صادر کرد؛ اقدامی که می‌تواند رابطه این کشور با دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن را متشنج کند.

آگهی

دولت اسرائیل روز دوشنبه دستور احداث ۸۰۰ واحد جدید مسکونی در کرانه باختری را صادر کرد؛ اقدامی که می‌تواند رابطه این کشور با دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن را متشنج کند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس برخی تحلیل گران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند که تصمیم جدید دولت اسرائیل برای احداث واحدهای جدید مسکونی در کرانه باختری می‌تواند خشم جو بایدن را به همراه داشته باشد که مخالف گسترش شهرک‌های اسرائیلی بوده و در گذشته بر سر آن با تل آویو درگیر شده است.

با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که خود را برای مبارزات انتخاباتی ماه مارس آماده می‌کند دستور احداث ۸۰۰ واحد مسکونی جدید را پیش از روی کار آمدن دولت آقای بایدن صادر کرده است.

فلسطینی‌ها، کرانه باختری را که در جنگ ۱۹۶۷ توسط اسرائیل تصرف شده است، جزء کشور آینده خود می‌دانند. در حال حاضر حدود نیم میلیون اسرائیلی در شهرک‌های احداث شده در کرانه باختری زندگی می‌کنند، جایی که ۲.۸ میلیون فلسطینی در آنجا ساکن هستند.

فلسطینی‌ها توسعه شهرک سازی توسط اسرائیل را ناقض قوانین بین‌المللی و مانعی برای صلح می‌دانند؛ موضعی که با پشتیبانی گسترده بین‌المللی همراه است.

با این حال دفتر نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی در شهرکی ساخته می‌شود که ماه دسامبر جسد یک زن اسرائیلی در آنجا پیدا شده است.

پیشتر سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل خبر داده بود یک زن اسرائیلی در ماه گذشته به دست یک فلسطینی به قتل رسیده است.

در پی تصمیم دولت اسرائیل برای احداث ۸۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری، وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با محکوم کردن تصمیم دولت اسرائیل برای توسعه شهرک‌های اسرائیلی، اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو برای ساخت شهرک‌های جدید اسرائیلی وارد مسابقه با زمان شده است تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ این پروژه را نهایی کند.

احداث شهرک‌های اسرائیلی که از سال ۱۹۶۷ آغاز شده است در سال‌های گذشته با فشار بنیامین نتانیاهو و کمک دونالد ترامپ تشدید شده است. دونالد ترامپ در چهار سال گذشته حمایت‌های بی‌سابقه‌ای از تصمیم‌های دولت اسرائیل داشته است به گونه‌ای که سیاست دهه‌های گذشته آمریکا مبنی بر مخالفت با گسترش شهرک‌های اسرائیلی را کنار گذاشت.

حال جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا که مراسم تحلیفش روز ۲۰ ژانویه برگزار می‌شود به عنوان منتقد سیاست توسعه شهرک‌های اسرائیلی گفته است تمام تلاش خود را برای تشکیل یک دولت فلسطینی انجام خواهد داد.

تصمیمی که می تواند به درگیری با رییس جمهور منتخب امریکا بی‌انجامد

البته سیاست احداث واحدهای مسکونی جدید توسط دولت اسرائیل، اعتراض برخی منتقدان سیاست‌های بنیامین نتانیاهو در اسرائیل را نیز به همراه داشته است به گونه‌ای که یکی از رهبران مخالفان دولت تلاش دولت نتانیاهو برای ساخت واحدهای مسکونی جدید را در آستانه تغییر دولت آمریکا غیرمسئولانه ارزیابی کرده است. چرا که به اعتقاد او این تصمیم می تواند به درگیری با رییس جمهور منتخب آمریکا بیانجامد.

بیانیه دفتر نخست وزیر اسرائیل در حالی منتشر شده است که وزیران خارجه مصر، اردن، آلمان و فرانسه روز دوشنبه در قاهره، پایتخت مصر با شرکت در نشست «پیشبرد صلح در منطقه» در خصوص دستیابی به راه حلی برای حل منازعه میان فلسطینی‌ها و اسرائیل در حال گفتگو بودند. از همین رو آنان از اسرائیل خواستند تا پروژه احداث واحدهای مسکونی جدید را متوقف کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از ۶۷۰ گروه و شرکت اروپایی در ساخت و توسعه شهرک‌های اسرائیلی مشارکت دارند

از گردان اسرائیلی «نتزاه یهودا» چه می‌دانیم؟ چرا آمریکا به دنبال تحریم آن است؟

در پی حمله مسلحانه سه مرد در کرانه باختری یک اسرائیلی کشته شد