واکنش تند اروپا به توسعه یک شهرک اسرائیلی در شرق بیت‌المقدس

شهرک «گیوات هماتوس» در شرق بیت‌المقدس
شهرک «گیوات هماتوس» در شرق بیت‌المقدس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزب بورل تصریح کرد که اتحادیه اروپا همچنان بر موضع قاطع خود در زمینه مخالفت با شهرک سازی ایستاده و چنین اقدامی از سوی اسرائیل را غیرقانونی و مغایر با قوانین بین‌المللی می‌داند.

آگهی

تصمیم تازه دولت اسرائیل برای توسعه شهرک‌سازی که همواره از چالش‌های بزرگ پیش روی گفتگوهای صلح با فلسطینیان محسوب می‌شود واکنش اتحادیه اروپا را نیز به همراه داشته است.

پس از آنکه فراخوان مناقصه‌ای روز یکشنبه از سوی اداره زمین اسرائیل برای ساخت ۱۲۵۷ واحد مسکونی جدید در محله‌ای واقع در بخش شرقی بیت‌المقدس منتشر شد اتحادیه اروپا بلافاصله واکنش نشان و خواستار لغو این تصمیم از سوی دولت اسرائیل شد.

مجوز ساخت واحد‌های مسکونی جدید که قرار است در شهرک حساس و استراتژیک «گیوات هماتوس» در نزدیکی روستای فلسطینی نشین «بیت صفافا» در شرق بیت‌المقدس احداث شود پیش‌تر در ماه فوریه گذشته از سوی دولت بنیامین نتانیاهو صادر شده بود.

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از انتشار خبر فراخوان مناقصه توسعه شهرک «گیوات هماتوس» از این تصیم انتقاد کرد و یادآور شد که چنین اقداماتی می‌تواند به شکلی جدی «راه‌حل تشکیل دو کشور» را به مخاطره اندازد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی عمیق از تصمیم مقامات اسرائیلی برای آغاز روند ساخت واحد‌های مسکونی و توسعه شهرک جدید «گیوات هماتوس» تاکید کرد که هرگونه ساخت و ساز جدید به چشم انداز تشکیل کشوری فلسطینی در کنار اسرائیل آسیب جدی می‌زند و امکان هر گونه راه حل مسالمت آمیز برای حل مناقشات موجود از طریق مذاکره و تشکیل دو کشور همسان با معبارهای مورد قبول جامعه بین‌المللی و با پایتختی مشترک بیت المقدس را از بین می‌برد.

آقای بورل در ادامه یادآور شد که اتحادیه اروپا همواره از اسرائیل خواسته است که به همه فعالیت های شهرک سازی پایان دهد و شهرک‌هایی را که از مارس ۲۰۰۱ به این سو بنا کرده به کلی برچیند.

جوزب بورل در این خصوص تصریح کرد که اتحادیه اروپا همچنان بر موضع قاطع خود در زمینه مخالفت با شهرک سازی ایستاده و چنین اقدامی از سوی اسرائیل را غیرقانونی و مغایر با قوانین بین‌المللی می‌داند.

به اعتقاد رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا آغاز روند توسعه شهرک جدید «گیوات هماتوس» سبب تضعیف تلاش‌ها برای بازگرداندن حس اعتماد میان دو طرف مناقشه می‌شود که برای از سرگیری احتمالی مذاکرات سازنده امری ضروری به شمار می‌رود.

سیاست شهرک‌سازی اسرائیل که طی سال‌های اخیر تحت حمایت‌های دولت دونالد ترامپ همواره از سوی دوست دست راستی بنیامین نتانیاهو دنبال شده مخالف عمده جامعه بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا را به همراه داشته است.

همزمان با جوزپ بورل، وزیر امور خارجه ایرلند نیز با انتشار توییتی از جامعه بین‌المللی خواست تا نسبت به ساخت و توسعه شهرک‌های جدید اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن واکنش نشان دهد.

گفتنی است که یک سازمان مردم نهاد اسرائیلی موسوم به «صلح اکنون» Peace Now نیز روز یکشنبه پس از منتشر شدن فراخوان مناقصه احداث واحد‌های مسکونی جدید در شهرک «گیوات هماتوس» این طرح را ضربه‌ای مهلک به «راه‌حل دو کشور» توصیف کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از ۶۷۰ گروه و شرکت اروپایی در ساخت و توسعه شهرک‌های اسرائیلی مشارکت دارند

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار اقدام علیه الحاق دوفاکتوی کرانه باختری به خاک اسرائیل شدند

رئیس ستاد ارتش اسرائيل: پاسخ به حمله موشکی و پهپادی ایران قطعی است