اسد: بهبود روابط سوریه و ترکیه مستلزم پایان «اشغالگری» است

روابط ترکیه و سوریه
روابط ترکیه و سوریه Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در دیدار الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت که بهبود روابط دمشق با آنکارا با «پایان اشغالگری» بخش‌هایی از خاک سوریه توسط ترکیه امکان‌پذیر است.

آگهی

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در دیدار الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت که بهبود روابط دمشق با آنکارا با «پایان اشغالگری» بخش‌هایی از خاک سوریه توسط ترکیه امکان‌پذیر است.

آقای اسد در حالی روز پنج‌شنبه بر لزوم نتایج ملموس از دیدار مقام‌های سوریه و ترکیه با میانجیگری روسیه تأکید کرده است که بیش از یک دهه از دشمنی دو کشور می‌گذرد.

آنکارا پس از آنکه از شورشیان مخالف بشار اسد در جنگ داخلی سوریه حمایت کرد، به دشمن قسم خورده دمشق تبدیل شد. اما در اواخر ماه دسامبر، وزرای دفاع ترکیه و سوریه مذاکرات مهمی را در مسکو انجام دادند که نخستین جلسه از سال ۲۰۱۱ بود.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز پنج‌شنبه در جریان سفر به رواندا گفت که قرار است نشست وزرای دفاع ترکیه و سوریه با گفتگوی دیپلمات‌های ارشد دو کشور به اضافه روسیه دنبال شود.

آقای اسد در دیدار آقای لاورنتیف گفت که این نشست‌ها برای اینکه «مثمر ثمر» باشد، باید بر اساس هماهنگی و برنامه‌ریزی سوریه و روسیه و با هدف «پایان دادن به اشغالگری و توقف حمایت از تروریسم» باشد.

ترکیه از سال ۲۰۱۶ عملیات نظامی متعددی را علیه کردها در شمال سوریه انجام داده است و بخش‌های از خاک این کشور در امتداد مرز خود را تحت کنترل دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که در سال ۲۰۱۷ از بشار اسد به عنوان «تروریست» نام برده بود، هفته گذشته از نشست احتمالی سه جانبه میان خود و روسای جمهور روسیه و سوریه خبر داد.

ترکیه در آغاز اعتراض‌های مردمی در سوریه ابتدا به دمشق توصیه کرد که اصلاحات سیاسی انجام دهد اما سپس خواهان استعفای اسد از ریاست جمهوری شد.

برخی از تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که اسد با اردوغان پیش از برگزاری انتخابات سراسری ترکیه دیدار نخواهد کرد.

احتمال بهبود روابط آنکارا و دمشق باعث نگرانی نگرانی رهبران و حامیان اپوزیسیون سوریه شده است که بیشتر در بخش‌هایی از این کشور جنگ‌زده زندگی می‌کنند که تحت کنترل غیرمستقیم آنکارا قرار دارد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از نشست سه جانبه وزرای دفاع سوریه، ترکیه و روسیه، صدها نفر از مردم سوریه در شهر الباب که تحت کنترل گروه‌های سوری مخالف اسد قرار دارد، تظاهرات کردند. آمریکا هم آشکارا مخالفت خود را با بهبود روابط ترکیه و سوریه اعلام کرده است.

چاووش اوغلو روز پنج‌شنبه تایید کرد که او و دو همتای روس و سوری‌اش در اسرع وقت در مسکو گرد هم خواهند آمد. وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه هنوز تاریخ مشخصی برای این دیدار مشخص نشده است، احتمال داد که این دیدار در ابتدای فوریه برگزار شود.

برخی از تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که مسکو در تلاش است تا شکاف موجود میان دو متحد خود را از بین ببرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بشار اسد در عمان؛ سوریه برای ارتباط مجدد با کشورهای عربی تلاش می‌کند

پس از یازده سال؛ مقامات عالی امنیتی و دفاعی ترکیه و سوریه در مسکو دیدار کردند

بشار اسد: با اردوغان دیدار کنم که چه شود؟ با هم نوشیدنی بنوشیم؟