رئیس انجمن پزشکی ترکیه به اتهام انتشار تبلیغات تروریستی به ۳ سال زندان محکوم شد

 شبنم کرور فنجانچی، رئیس انجمن پزشکی ترکیه پس از آزادی از زندان زنان باکرکوی در استانبول، چهارشنبه ۱۱ ژانویه.
شبنم کرور فنجانچی، رئیس انجمن پزشکی ترکیه پس از آزادی از زندان زنان باکرکوی در استانبول، چهارشنبه ۱۱ ژانویه. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانم فنجانچی در جریان گفتگو با رسانه‌ها، خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره ادعاهای استفاده ارتش ترکیه از سلاح‌های شیمیایی علیه شبه‌نظامیان کرد شده بود.

آگهی

 دادگاهی در استانبول روز چهارشنبه ۱۱ ژانویه رئیس انجمن پزشکی ترکیه را به اتهام انتشار «تبلیغات تروریستی» محاکمه و به سه سال زندان محکوم کرد. 

پیش از برگزاری دادگاه و محاکمه این پزشک اهل ترکیه، گروه‌های حقوق بشری برگزاری آن را تلاشی برای ساکت کردن منتقدان دولت ترکیه دانستند و آن را محکوم کردند.

اگرچه دکتر شبنم کرور فنجانچی به حدود سه سال زندان محکوم شده اما تا زمان برگزاری دادگاه تجدیدنظر، بطور موقت آزاد است.

فنجانچی ۶۳ ساله در ماه اکتبر ۲۰۲۲ بازداشت شد و همان زمان دفتر دادستانی کل آنکارا اعلام کرد که این پزشک، متهم به انتشار «تبلیغات تروریستی» است و در چارچوب تحقیقات «پلیس ضد تروریسم» ترکیه بازداشت شده است. 

دستگیری او پس از آن انجام شد که مبارزان کرد، با انتشار فهرستی از ۱۷ نفر اعلام کردند آن‌ها در شمال عراق با گاز سمی کشته شدند و خانم فنجانچی در پی آن با رسانه‌ها مصاحبه‌هایی انجام داد و خواستار تحقیقات مستقل در مورد ادعاهایی مبنی بر استفاده ارتش ترکیه از سلاح‌های شیمیایی علیه شبه‌نظامیان کرد شد.

فنجانچی آخرین فعالی است که تا کنون بر اساس قوانین گسترده ضدتروریسم ترکیه محکوم شده است. او به عنوان کارشناس پزشکی قانونی، بیشتر دوران حرفه‌ای خود را صرف مستندسازی شکنجه و بدرفتاری‌ها کرده و به عنوان رئیس بنیاد حقوق بشر ترکیه خدمت کرده است.

این پزشک در طول محاکمه خود، اتهامات مبنی بر اینکه در طول مصاحبه به تبلیغات پرداخته را رد کرد و استدلال کرد که صرفا نظرات حرفه‌ای خود را بیان کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

او پس از آزادی موقت به خبرنگاران گفت: «البته ما به عنوان پزشک، سلامت انسان را در اولویت قرار خواهیم داد. ما مخالف جنگ هستیم و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از استفاده از انواع سلاح‌ها و از بین بردن آنها به کار خواهیم گرفت.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: ترکیه مواضع شبه‌نظامیان کرد را بمباران کرد

پارلمان نروژ تهدید به بمب‌گذاری شد؛ پلیس خیابان‌های مجاور را بست

روسیه از انجام «عملیات ضد تروریستی» در داغستان خبر داد