آغاز دادگاه تجدیدنظر حمید نوری؛ دادیار سابق قوه قضاییه نظم دادگاه را برهم زد

طرحی از حضور حمید نوری در دادگاه سوئد
طرحی از حضور حمید نوری در دادگاه سوئد Copyright ANDERS HUMLEBO/AFP
Copyright ANDERS HUMLEBO/AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نوری بدون توجه به درخواست قاضی از شرایط زندان و مشکلات بینایی خود شکایت کرد و چندین عینک را برای قاضی تکان داد. او پس از تذکرهای فراوان به بیرون از جلسه دادگاه هدایت شد. این اتفاق در دو نوبت اتفاق افتاد که هر دو بار وی به اتاق مجاور داده منتقل شد.

آگهی

دادگاه تجدید نظر حمید نوری، دادیار اسبق قوه‌قضاییه ایران که از سوی دادگاه سوئد به‌دلیل ارتکاب «جنایت علیه بشریت» و مشارکت در اعدام‌های سال‌ ۶۷ به حبس ابد محکوم شده بود از روز چهارشنبه ۱۱ ژانویه در استکهلم آغاز شد.

نوری در طول دادگاه ۹ ماهه خود در سال گذشته اتهامات خود را انکار کرد و ایران دادگاه را «نمایش» بر اساس انگیزه‌های سیاسی عنوان کرد.

طبق گزارش فرانس‌پرس، نوری در ابتدای جلسه امروز دادگاه تاکید به سخن گفتن داشت اما قاضی دادگاه از او خواست صبر کند تا زمان دفاع فرا برسد. با این حال نوری بدون توجه به درخواست قاضی از شرایط زندان و مشکلات بینایی خود شکایت کرد و چندین عینک را برای قاضی تکان داد. او پس از تذکرهای فراوان به بیرون از جلسه دادگاه هدایت شد. این اتفاق در دو نوبت اتفاق افتاد که هر دو بار وی به اتاق مجاور داده منتقل شد.

حمید نوری قبل از خروج از دادگاه گفت: «آقای قاضی، بگذارید عدالت در دادگاه شما برقرار شود. دسترسی به چشم پزشک ندارم و به همین دلیل توانایی مطالعه مدارک پرونده را ندارم. ۳ سال و ۲ ماه است که در انفرادی هستم؛ شما اعلام کردید که محدودیت‌ها برای من به پایان رسیده اما هنوز تماس‌های من قطع است.»

وی بارها در این دادگاه فریاد زد که «این دادگاه فرمایشی» است.

دادگاه استیناف حمید نوری برای ۱۳ جلسه برنامه‌ریزی و آخرین جلسه آن برای اواخر خرداد ماه پیش‌بینی شده است.

دادستان‌های سوئدی و وکلای نوری قرار است پرونده این مقام امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی را بازخوانی کنند.

حمید نوری، ۶۱ ساله به اتهام دست داشتن در کشتار و اعدام زندانیان سیاسی ۱۳۶۷ در سوئد بازداشت و طی ۹۲ جلسه که حدود ۵ ماه طول کشید، محاکمه شده بود. این برای اولین بار است که یکی از متهمان پرونده قتل عام زندانیان سیاسی در سه دهه پیش در ایران دادگاهی و محکوم می‌شود. به گفته دادستانی سوئد آقای نوری در تابستان سال ۶۷ در اعدام دستکم ۴ هزار مخالف سیاسی ایرانی مشارکت داشته است. شاهدان می‌گویند حمید نوری با نام مستعار «عباسی» در آن زمان معاون دادستان زندان گوهردشت کرج بوده است.

وی در نوامبر (آبان) سال ۲۰۱۹ در زمانی که به دلایل شخصی به سوئد سفر کرده بود، با برنامه‌ریزی و شکایت دو شهروند ایرانی و به ظن مشارکت در کشتار زندانیان مجاهدین خلق و سازمان‌ها و احزاب کمونیست و چپ‌گرا در تابستان ۱۳۶۷، بازداشت شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: برای آزادی اسدالله اسدی و حمید نوری مذاکره با بلژیک و سوئد ادامه دارد

صدور حکم دادگاه سوئد؛ حمید نوری متهم به مشارکت در اعدام‌های ۶۷ به حبس ابد محکوم شد

دادگاه سوئد: مالک زمینی که شهاب‌سنگ در آن سقوط کرده بود صاحب آن است