رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه به دلیل اظهاراتش درباره زین‌الدین زیدان، مجبور به کناره‌گیری شد

نوئل لو گرائت
نوئل لو گرائت Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نوئل لو گرائت، رییس فدراسیون فوتبال فرانسه به دلیل اظهارات توهین‌آمیزش درباره زین‌الدین زیدان، قهرمان جام‌جهانی ۱۹۹۸ و ستاره فوتبال فرانسه از سمت خود کناره‌گیری کرد. این هفته اتهاماتی درباره آزار و اذیت جنسی توسط لو گرائت هم منتشر شده بود.

آگهی

نوئل لو گرائت، رییس فدراسیون فوتبال فرانسه به دلیل اظهارات توهین‌آمیزش درباره زین‌الدین زیدان، قهرمان جام‌جهانی ۱۹۹۸ و ستاره تیم فوتبال فرانسه مجبور به کناره‌گیری از سمتش شده است.

این خبر در پی جلسه فوری کمیته اجرایی فدراسیون فوتبال فرانسه منتشر شد که در آن «فیلیپ دیالو» نایب رییس را به عنوان رییس موقت منصوب کرد.

تصمیم برای کناره‌گیری لو گرائت یک روز پس از آن گرفته شد که او از زین‌الدین زیدان به دلیل اظهاراتش عذرخواهی کند. اظهارات او در مورد سرمربی سابق تیم رئال مادرید، خشم بازیکنان و سیاستمداران را برانگیخته بود.

ماجرا از آنجایی شروع شد که فدراسیون فوتبال فرانسه قرارداد «دیدیه دشان»، سرمربی کنونی تیم ملی فرانسه را تمدید کرد. این در حالی است که اگر این قرارداد تمدید نمی‌شد، زیدان بهترین جایگزین بود. در همان بحبوحه رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه در گفتگویی تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری شبکه ار‌.ام.سه گفت که حتی اگر زیدان به او تلفن هم می‌کرد جوابش را نمی‌داد.

او در توضیح این بخش از سخنان خود تصریح کرد: «به او چه باید می‌گفتم؟ سلام آقا، نگران نباشید، دنبال باشگاه دیگری باشید، چون من با دیدیه بستم؟»

آقای لو گرائت در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص ابراز تمایل احتمالی برزیل برای به خدمت گرفتن زیدان گفت: «برای من مهم نیست، او می تواند هر کجا که بخواهد برود، یا حتی در یک باشگاه مربیگری کند؛ در اروپا باشگاه‌های بزرگی وجود دارد.»

رسانه‌ای شدن این سخنان واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت به نحوی که وزیر ورزش فرانسه هم آن را «غیرمحترمانه و شرم آور» خواند و خواستار عذرخواهی رئیس فدراسیون فوتبال کشورش شد.

 پاتریک آنتون، رییس کمیته ملی اخلاق فدراسیون فوتبال فرانسه روز سه‌شنبه خواستار کناره‌گیری لو گرائت شد و گفت که اظهارات او نشان می‌دهد که او «قدری از هوش خود را از دست داده است.»

آقای لو گرائت قرار بود تا سال ۲۰۲۴ در این سمت باقی بماند اما پس از اینکه اعتراف کرد اظهاراتش درباره حضور احتمالی زیدان به عنوان سرمربی‌گری تیم ملی فرانسه ناشیانه بوده، با درخواست استعفا مواجه شده است.

موقعیت لو گرائت این هفته با اتهامات مربوط به آزار و اذیت جنسی هم تضعیف شده بود. روز سه‌شنبه یک مدیر برنامه زن فعال در فوتبال فرانسه در خصوص آزارهای جنسی رئیس فدراسیون سابق صحبت‌هایی را به میان آورد. سونیا سوئید در بخشی از افشاگری‌های خود گفته بود که نوئل لو گرائت بارها برای او پیام‌های متنی و صوتی فرستاده و او را به شام در منزلش دعوت کرده است. این ایجنت زن همچنین گفته در جریان یک ملاقات کاری در حالی که سعی داشته حمایت رئیس فدراسیون را برای ارتقای فوتبال زنان جلب کند خیلی واضح در آپارتمانش به او گفته است که «اگر می‌خواهم او به من کمک کند، باید به ارتباط جنسی تن بدهم.»

در جریان این اتهامات، دولت فرانسه بازرسی از فدراسیون را آغاز کرد و آقای لو گرائت برای شرکت در جلسات دادرسی احضار شد. البته او اتهامات را رد کرده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

در این میان، آملی اودیا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه هنگامی که از کمیته اجرایی فدراسیون فوتبال فرانسه خواست تا «مسئولیت خود را بپذیرد» به صراحت اعلام کرد که می‌خواهد علیه آقای لو گرائت اقداماتی صورت بگیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتهام آزار جنسی پس از اظهارات جنجالی لو گرائت؛ رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه برکنار می‌شود؟

رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه پس از اظهارات جنجالی در باره زیدان مجبور به عذرخواهی شد

اتهام آزار جنسی در فدراسیون فوتبال فرانسه؛ کارکنان زن از رئیس «پیامک سکسی» دریافت کرده‌اند