سومین سالروز سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی؛ تظاهرات جهانی علیه جمهوری اسلامی آغاز شد

راهپیمایی اعتراضی ایرانیان در لندن
راهپیمایی اعتراضی ایرانیان در لندن Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با فرارسیدن سومین سالگرد کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیمای مسافربری اوکراینی در پی اصابت دو موشک سپاه پاسداران، ایرانیانِ معترض به عملکرد جمهوری اسلامی همگام با خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲ در شهرهای مختلف جهان به خیابان‌ها آمدند

آگهی

همزمان با فرارسیدن سومین سالگرد کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیمای مسافربری اوکراینی در پی اصابت دو موشک سپاه پاسداران، ایرانیانِ معترض به عملکرد جمهوری اسلامی همگام با خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲ در شهرهای مختلف جهان به خیابان‌ها آمدند تا ضمن تاکید دوباره بر لزوم اجرای عدالت در مورد عاملان حمله به این هواپیما، به اعتراض‌های چهارماه جاری علیه سرکوب، اعدام و عدم رعایت حقوق بشر در ایران ادامه دهند. 

راهپیمایی‌های اعتراضی روز یکشنبه در شهرهای مختلف جهان با صدور فراخوانی از سوی حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی شکل گرفت. 

آقای اسماعیلیون کمتر از یک هفته پیش با انتشار پیامی توییتری نوشت: «در سومین سالگرد جنایت سرنگون کردن پرواز پی‌اس۷۵۲ و در همراهی با انقلاب ایران، روز هشتم ژانویه به تجمعات در سراسر دنیا بپیوندید.»

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ از تهران عازم کی‌یف بود که با برخورد دو موشک شلیک شده از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند. 

شهر لیون «پایتخت اعترضات ایران در فرانسه»

ایرانیانِ مقیم فرانسه نیز روز یکشنبه در شهر لیون جمع شدند تا افزون بر تاکید بر اجرای عدالت در مورد عاملان ساقط کردن پرواز ۷۵۲ و اعلام همبستگی با دیگر هموطنان معترض خود، یاد محمد مرادی دانشجوی ایرانی مقیم لیون را که کمتر از دو هفته پیش خودکشی کرد، گرامی‌ دارند. 

آقای مرادی در ویدیویی که پیش از خودکشی خود در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد، خواستار توجه کشورهای غربی به مساله ایران شده بود. 

افزون بر گروهی از ایرانیان مقیم فرانسه، معترضان از برخی شهرهای سایر کشورهای اروپایی نیز خود را به لیون رساندند و در راهپیمایی اعتراضی روز یکشنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۷ (به وقت محلی) شرکت کردند. 

روزنامه لوپروگره، چاپ لیون نیز عنوان نخست خود را این گونه برگزید: «پس از خودکشی محمد مرادی؛ ایران: لیون پایتخت اعتراض»

سایر رسانه‌های فرانسوی نیز خبر برگزاری راهپیمایی اعتراضی روز یکشنبه ایرانیان معترض را در شهر لیون منتشر کرده‌اند. 

از جمله شبکه خبری بی‌اف‌ام که از صبح یکشنبه پوشش راهپیمایی اعتراضی ایرانیان در لیون را با انتشار یک پیش‌خبر آغاز کرد.

برگزاری تجمع‌های اعتراضی ایرانیان در استرالیا

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی همچنین نشان می‌دهد که گروهی از ایرانیان مقیم استرالیا در سالگرد جانباختگان حمله موشکی سپاه به پرواز مسافربری اوکراینی، در شهرهای سیدنی، ملبورن و پرث، دست به تجمع و راهپیمایی اعتراضی زده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

گزارش‌ها منتشر شده از دیگر شهرهای اروپایی از جمله در شهرهای گوتنبرگ و استکهلم در سوئد، کپنهاگ در دانمارک و ژنو در سوئیس از آغاز برگزاری تجمع‌های اعتراضی روز یکشنبه حکایت دارد.

تصاویر مخابره شده از لندن نیز از آغاز تظاهرات گروهی از ایرانیان معترض در پایتخت بریتانیا حکایت دارد. 

JUSTIN TALLIS/AFP or licensors
لندن، ۸ ژانویهJUSTIN TALLIS/AFP or licensors

بیانیه انجمن خانواده‌های پرواز پی‌اس۷۵۲

در پایان راهپیمایی روز یکشنبه، انجمن خانواده‌های پرواز پی‌اس ۷۵۲ با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به اینکه سپاه پاسداران با شلیک دو موشک «۱۷۶ انسان بی‌گناه و کودکی به دنیا نیامده را قتل‌عام کرد» در شرح روز حادثه می‌نویسد: «شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی که تحت نظارت مستقیم رهبر این حکومت فعالیت می‌کند، آسمان ایران را باز گذاشته بود تا با ایجاد سپر انسانی، امکان مقابله‌ به‌مثل ارتش آمریکا را کاهش بدهد و در صورت بالا گرفتن جنگ، با قربانی کردن هواپیماها خود را از مخمصه نجات دهد.»

«قبل از شلیک، یک دستگاه پدافند را در نزدیکی فرودگاه کار گذاشته بودند تا به هواپیما شلیک کند. ساعاتی بعد از سرنگون کردن هواپیما، در حالی‌که می‌دانستند چه کرده‌اند، تا سه روز در تلویزیون‌های رسمی خود از فتوحات‌شان در پایگاه‌های آمریکایی حرف می‌زدند و هیچ سخنی از این جنایت نبود... بولدوزرهای سپاه را بلافاصله به صحنه جرم فرستادند. تمام اموال مسافرین را به سرقت بردند، با بولدوزرها از روی پیکر مسافرین و قطعات هواپیما رد شدند و تمام موبایل‌های پیدا شده را دستکاری یا تخریب کردند. درحالی که همزمان خود و همدستانشان با تکیه بر جعلیاتِ نقص فنی هواپیما به تمام دنیا دروغ می‌گفتند.»

انجمن خانواده‌های قربانیان این حادثه همچنین اعلام می دارند که پس از جمع آوری اجساد کشته شدگان نیز «۱۷۷ بسته‌ برزنتی را در تابوت‌های مهر و موم شده در پرچم جمهوری اسلامی، به عنوان پیکر مسافرین به خانواده‌‌هایشان تحویل دادند که بعدها مشخص شد بررسی دی‌ان‌ای هم به درستی بر آن‌ها انجام نشده است.»

در ادامه بیانیه آمده است: «انجمن، کارزاری طولانی و جانفرسا را تا به امروز پیش برده است تا بالاخره چهار دولت متضرر یعنی اوکراین، کانادا، بریتانیا و سوئد در روز ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ تصمیم بگیرند راه حقوقیِ بردن جمهوری اسلامی را به دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز کنند. به جرم انجام جنایتی عامدانه و بر اساس مسوولیت‌های کیفریِ هر جنایتکاری که در ارتکاب این جنایت نقشی ایفا کرده است.»

آگهی

«انقلاب ایران زنده است و زنده می‌ماند تا به نتیجه برسد»

اعضای این انجمن با اشاره به اعتراضات کنونی مردم ایران نیز می‌نویسند: «سه سال گذشت و در سال سوم این جنایت، فریاد ایران برای آزادی و عدالت تمام دنیا را درنوردید. انجمن خانواده‌ها که این جنایت را حلقه‌ای از زنجیره‌ جنایات جمهوری اسلامی ایران در ۴۴ سال فساد و آدمکشی می‌داند، تلاش کرد به این انقلاب مترقی بپیوندد. ما خود را بخشی از انقلاب بزرگ زن، زندگی و آزادی در ایران می‌دانیم و اطمینان داریم با تلاش آزادی‌خواهان و عدالت‌خواهان روزی نه چندان دور ثمره‌ این مبارزات دیده خواهد شد، حکومت جمهوری اسلامی سقوط خواهد کرد و دادگاه‌هایی عادلانه در سراسر ایران برای بررسی تمام‌ جنایات این حکومت شکل خواهند گرفت.»

در پایان بیانیه، خواسته اعضای انجمن به شرح زیر اعلام می‌شود:

۱. دولت‌های غربی به مذاکره با جمهوری اسلامی پایان دهند و سفرای خود را فرا بخوانند.

۲. دولت‌های غربی با فشار فزاینده، مانع از اجرای احکام اعدام در ایران شوند و جمهوری اسلامی را ناگزیر کنند تا تمام زندانیان سیاسی را آزاد کند.

۳. دولت‌های غربی تمام نوکیسه‌های وابسته به جمهوری اسلامی را از کشور خود اخراج کنند و با آن‌ها همان کنند که با وابستگان پوتین کردند.

آگهی

۴. دولت‌های غربی یک‌بار برای همیشه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی بگذارند.

بیانیه اینگونه پایان می‌یابد: «انقلاب ایران زنده است و زنده می‌ماند تا به نتیجه برسد. پایان این کابوس نزدیک است و راز آن در همبستگی و سازماندهی برای رهایی‌ است. در سحرگاهی که چندان دور نیست، جهان روزی بدون جمهوری اسلامی ایران را آغاز خواهد کرد‌. ما جنایات جمهوری اسلامی را نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزار روز پس از ساقط شدن هواپیمای اوکراینی؛ تلاش‌ها برای پاسخگو کردن مقامات ایران ادامه دارد

دادگاه انتاریو ایران را به پرداخت غرامت به خانواده ۶ قربانی هواپیمای اوکراینی محکوم کرد

جسد مدیر داخلی سابق بوئینگ که علیه هواپیماهای تولیدی شرکت دست به افشاگری زده بود پیدا شد