عراق برای نخستین بار پس از چهار دهه میزبان جام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شد

استادیوم تازه تاسیس شهر بصره که میزبان مسابقات جام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شده است
استادیوم تازه تاسیس شهر بصره که میزبان مسابقات جام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شده است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موفقیت خارج از زمین و کسب اعتبار حاصل از میزبانی چنین تورنمنتی، برای مسئولان ورزش و دولت عراق بسیار مهم‌تر از به دست آوردن پیروزی در میدان و فتح جام است

آگهی

عراق پس از دهه‌ها جنگ، تهاجم و بی‌ثباتی قرار است برای نخستین بار از سال ۱۹۷۹ میلادی میزبان یک رقابت ورزشی بین‌المللی باشد و بر این اساس شهر بصره از روز جمعه پذیرای شرکت کنندگان در مسابقات جام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

در این مسابقات که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود شش کشور کویت، عربستان، قطر، امارات عربی متحده، عمان و بحرین که پیرامون خلیج فارس واقع شده‌اند به همراه دو کشور عراق و یمن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

عراق که طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳ میلادی به دلیل جنگ از شرکت در این تورنمنت محروم شده بود، تاکنون سه بار عنوان قهرمانی این مسابقات چند جانبه را از آن خود کرده است.

کویت به عنوان یکی از پایه‌گذاران این تورنمنت با ۱۰ قهرمانی، بیشترین افتخار را در این مسابقات کسب کرده و یمن تنها تیم حاضر در این رقابت‌ها است که تاکنون به مقام قهرمانی دست نیافته است.

این مسابقات در حالی از روز جمعه ششم ژانویه ۲۰۲۳/ ۱۶ دی ماه ۱۴۰۱ شروع می‌شود که موفقیت خارج از زمین و کسب اعتبار حاصل از میزبانی چنین تورنمنتی، برای مسئولان ورزش و دولت عراق بسیار مهم‌تر از بدست آوردن پیروزی در میدان و فتح جام است.

تیم‌های شرکت کننده در این تورنمنت، در طول مسابقات با قرار گرفتن در دو گروه چهار تیمی در شهر بندری بصره واقع در جنوب عراق با یکدیگر رقابت می‌کنند.

AP Photo
تصویر هوایی از استادیوم تازه تاسیس شهر بصره که مسابقات جام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را میزبانی می‌کندAP Photo

اگر بیست و پنجمین دوره مسابقات جام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به خوبی و با موفقیت پیش برود، بغداد ممکن است بتواند مجوز میزبانی دوباره بازی‌های خانگی در جریان مسابقات مقدماتی جام جهانی را از فیفا دریافت کند.

بغداد از سال ۲۰۰۳ میلادی در پی تهاجم نظامی ائتلاف غربی به رهبری ایالات متحده به عراق، به دلیل نگرانی‌های حاصل از وضعیت امنیتی در پایتخت هرگز میزبان یک مسابقه بین‌المللی نبوده است.

تیم ملی عراق طی دو دهه گذشته فقط در دو مسابقه مقدماتی جام جهانی، موفق به میزبانی حریفان در در کشورش شده است؛ اولین مسابقه در سال ۲۰۱۱ میلادی مقابل تیم ملی اردن و مسابقه دوم هشت سال بعد در شهر بصره و مقابل تیم ملی هنگ‌کنگ برگزار شده بود.

تیم ملی عراق به جز این دو مسابقه، تمام دیدارهای خانگی خود در دیگر مسابقات را در کشورهایی چون اردن، قطر و امارات عربی متحده انجام داده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

قرار بود بغداد در ۲۴ مارس سال گذشته میلادی میزبان دیدار خانگی تیم ملی این کشور مقابل امارات در چارچوب مسابقات مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باشد؛ اما حمله موشکی به اربیل چند روز پیش از آن سبب شد تا محل این مسابقه نیز به عربستان سعودی تغییر پیدا کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ازدحام جمعیت برای تماشای فوتبال در عراق ۲ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت

تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق در اردن به مصاف هم می‌روند

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود