واکنش روسیه به انهدام موشک اس-۳۰۰ اوکراین در حریم هوایی بلاروس

موشک اس-۳۰۰ در رزمایش مشترک روسیه با بلاروس، عکس تزیینی است
موشک اس-۳۰۰ در رزمایش مشترک روسیه با بلاروس، عکس تزیینی است Copyright Sergei Gapon/AP
Copyright Sergei Gapon/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میسنک می‌گوید یک موشک اس ۳۰۰ که از سوی اوکراین به سمت بلاروس شلیک شده بود توسط سامانه دفاع ضد هوایی این کشور منهدم شد

آگهی

سخنگوی کرملین می‌گوید روسیه و متحدش یعنی بلاروس به شدت نگران موشک ضد هوایی اوکراینی است که روز پنجشنبه ۲۹ دسامبر در حریم هوایی بلاروس منهدم شد. 

وزارت دفاع بلاروس روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد یک موشک ضد هوایی اوکراین را بر فراز خاک این کشور ساقط کرده است. 

این کشور متحد روسیه در بیانیه‌ای ضمن اعلام این مطلب اضافه کرد که این موشک توسط سامانه‌های پدافند هوایی بلاروس  در منطقه برست در جنوب غربی این کشور و در مرز با اوکراین سرنگون شده است. 

در این بیانیه همچنین آمده است: «طی بررسی‌های اولیه مشخص شد که قطعات به‌جا مانده متعلق به یک موشک ضد هوایی اس-۳۰۰ است که از خاک اوکراین شلیک شده بود.» 

وزارت دفاع بلاروس می‌گوید فورا الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور را در خصوص این حادثه مطلع کرده است. همچنین یک کانال تلگرامی نزدیک به مقام‌های دولتی، عکس‌هایی از قطعات باقی‌مانده از این موشک در اطراف یک مزرعه را منتشر کرده است. 

در مقابل وزارت دفاع اوکراین در واکنش به این حادثه گفت که «احتمال تحریک مسکو برای کشاندن بلاروس» به جنگ را بعید نمی‌داند. 

در بیانیه مقام‌های کی‌یف آمده است: «ما آمادگی داریم که تحقیقات عینی در خصوص این حادثه صورت گیرد و با حضور کارشناسان بین‌المللی این مسئله به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.» 

بعد از انتشار اخبار مربوط به منهدم کردن این موشک، مینسک، سفیر اوکراین را احضار و خواستار انجام تحقیقاتی کامل در خصوص شرایط شلیک این موشک شد. بلاروس همچنین تاکید کرد که باید مسببین این اقدام مجازات شوند و گام‌های همه‌جانبه‌ای برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده برداشته شود.

در واکنش به این موضوع، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه اعلام کرد که این مسئله «نگرانی شدید مسکو و مینسک» را به همراه داشته است. 

سامانه اس -۳۰۰ که یک سیستم دفاع هوایی مربوط به دوران اتحاد جماهیر شوروی است توسط روسیه و اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پیش از این و در ماه نوامبر، سقوط یک موشک در روستایی در لهستان که به کشته شدن دو نفر منجر شد، نگرانی‌ها از تقابل روسیه با ناتو را افزایش داد. اوکراین در آن زمان روسیه را متهم به شلیک این موشک کرد اما غرب و مسکو اعلام کردند که آن موشک توسط یک سامانه دفاع ضدهوایی اوکراینی شلیک اما از از مسیر خود منحرف شده و به منطقه مرزی لهستان برخورد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است

لوکاشنکو: اگر ناتو به خاک بلاروس تجاوز کند، تسلیحات هسته‌ای روسیه را به کار می‌گیریم