ادامه رکوردشکنی‌های ساعتی نرخ ارز؛ دولت ایران می‌گوید کارِ دشمنان است

تابلوی نرخ‌های یک مغازه صرافی در تهران
تابلوی نرخ‌های یک مغازه صرافی در تهران Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قیمت هر دلار آمریکا در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، برای ششمین روز کاری متوالی صعود کرد و با ثبت رکوردهای پی در پی به ۴۲ هزار تومان نزدیک شد.

آگهی

قیمت هر دلار آمریکا در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران برای ششمین روز کاری متوالی صعود کرد و با ثبت رکوردهای پی در پی به ۴۲ هزار تومان نزدیک شد.

دلار آمریکا که داد و ستدهای روز یکشنبه را با نرخ ۴۱ هزار تومان به پایان رسانده بود، صبح دوشنبه پیشروی خود را به سمت ۴۲ هزار تومان آغاز کرد و ظهر دوشنبه به ۴۱ هزار و ۸۸۰ تومان رسید. در ادامه روز این نرخ همچنان در محدوده ۴۱ تا ۴۲ هزار و۸۸۰ تومان نوسان کرد. 

همزمان، بهای هر یورو نیز تا اوج تازه ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت و سپس نرخ فروش آن در محدوده ۴۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان کرد. هر لیر ترکیه و افغانی نیز روز دوشنبه به ترتیب در مقابل ۲۲۳۰ و ۴۷۰ تومان مبادله شد. 

با وجود تعطیلی بازار جهانی طلا به مناسبت فرارسیدن جشن‌ کریسمس، افزایش نرخ ارز در بازار ایران موجب شد تا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا موسوم به طرح امامی تا مرز ۲۱ میلیون تومان صعود کند. 

با ادامه کاهش مستمر نرخ برابری پول ملی ایران، روح الله ایزدخواه، نماینده مجلس ایران روز یکشنبه در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت ابراهیم رئیسی گفت: «کشور جنگ‌زده سوریه قدرت پول ملی‌‌اش ۸ برابر از ما بیشتر است...آقایان نباید این موضوع را به تحولات اخیر کشور ارتباط دهند.» 

اما در مقابل انتقادهای مطرح شده در نشست روز گذشته مجلس، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران گفت: «دشمنان به دنبال انتقال ناآرامی‌ها به بانک‌ها و بازار ارز کشور هستند.» او بدون طرح وعده کاهش نرخ ارز، ابراز امیدواری کرد: «ان شاءالله با تدابیر بانک مرکزی در هفته‌ها و یکی دو ماه پیشِ رو شاهد ساماندهی و بازگشت ثبات [به بازار ارز] خواهیم بود.» 

آقای خاندوزی همچنین تاکید کرد: «این مسیر، مسیر جنگ در متغیرهای اقتصادی است. باید همه درآمدهای ارزی صادرکنندگان و منابع ما برگردد و در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد تا به شکل متمرکز فرماندهی یکپارچه شود.» 

وزیر اقتصاد ایران سپس وعده داد: «با تصویب طرح مالیات بر سوداگری و عایدی سرمایه به دوران سوداگری و سفته‌بازی در بازار ارز پایان خواهیم داد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در حالی که مسئولان دولتی همچنان افت ارزش پول ملی ایران را به تلاش و توطئه «دشمنان» مرتبط می‌کنند، گروهی از کارشناسان اقتصادی منتقد دولت تاکید دارند که در پی توقف رشد اقتصادی کشور در دهه ۹۰، متوسط نرخ تورم ۳۹ درصدی در چهار سال گذشته، رشد ۳۵ درصدی حجم نقدینگی و عدم تحقق درآمدهای دولت و افزایش کسری بودجه، افت قدرت خرید ریال ایران کاملا قابل پیش‌بینی بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازگشت نوسان صعودی به بازار ارز؛ نرخ دلار دوباره بالا رفت

ادامه رکوردشکنی روزانه دلار آمریکا؛ معاون ارزی بانک مرکزی ایران برکنار شد

رکورد تاریخی بهای ارز و سکه در ایران؛ دلار از مرز ۶۴ هزار تومان گذشت