کاخ سفید: کره‌ شمالی به شبه‌نظامیان واگنر کمک تسلیحاتی می‌کند

دیوارنوشته‌ای در بلگراد که گروه واگنر روسیه را با این شعار نشان می‌دهد: «گروه واگنر؛ شوالیه های روسی»
دیوارنوشته‌ای در بلگراد که گروه واگنر روسیه را با این شعار نشان می‌دهد: «گروه واگنر؛ شوالیه های روسی» Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده می‌گوید گروه شبه‌نظامی واگنر نخستین محموله تسلیحاتی از کره شمالی را برای کمک به تقویت نیروهایش که در کنار نیروهای روسی در اوکراین می جنگند، تحویل گرفته است.

آگهی

کاخ سفید روز پنجشنبه ضمن هشدار درباره‌ قدرت گرفتن گروه شبه‌نظامی واگنر ادعا کرد که این گروه قرار است از کره‌شمالی تسلیحات دریافت کند.

به گفته واشنگتن  این گروه شبه‌نظامی به «رقیب» ارتش منظم روسیه در اوکراین تبدیل شده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده در همین‌باره گفت که گروه شبه‌نظامی واگنر نخستین محموله تسلیحاتی از کره شمالی را برای کمک به تقویت نیروهایش که در کنار نیروهای روسی در اوکراین می جنگند، تحویل گرفته است.

او در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که ایالات متحده معتقد است که پیونگ یانگ «در حال بررسی تحویل تجهیزات بیشتر است.»

سخنگوی کاخ سفید در امور امنیت ملی اظهار داشت: «واگنر در حال حاضر ۵۰ هزار شبه‌نظامی مستقر در اوکراین دارد که از این میان ۱۰ هزار نفر مزدور و ۴۰ هزار نفر از زندان‌های روسیه به استخدام آن درآمده‌اند. همچنین این سازمان ماهانه ۱۰۰ میلیون دلار برای عملیات‌ خود در کشور هزینه می‌کرد.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

جان کربی خاطرنشان کرد که واشنگتن قبلا تحریم‌هایی را علیه این سازمانِ حاضر در چندین صحنه درگیری در جهان اعمال کرده است و در هفته‌های آینده تدابیر بیشتری را اتخاذ خواهد کرد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا نیز دریافت کمک واگنر از کره‌شمالی را « نقض آشکار» قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دانست و گفت: «این واقعیت که رئیس‌جمهور پوتین از کره شمالی کمک می خواهد نشان‌دهنده‌ این است که روسیه تنها و مستاصل است.»

«این واقعیت که رئیس‌جمهور پوتین از کره شمالی کمک می خواهد نشان‌دهنده‌ این است که روسیه تنها و مستاصل است.»
جیمز کلورلی
وزیر امور خارجه بریتانیا

گروه شبه نظامی واگنر در سوریه، لیبی، سودان و جمهوری آفریقای مرکزی فعال بوده و متهم به مشارکت در تخلفات متعدد است.

سخنگوی کاخ سفید در همین‌باره ادامه داد: «برای ما روشن است که واگنر در راهِ تبدیل شدن به یک قدرت رقیب برای ارتش منظم روسیه و سایر وزارتخانه‌های روسیه است. امری که با افزایش نفوذ ایوگنی پریگوژین، رهبر این گروه بر کرملین قابل مشاهده‌ است.»

جان کربی افزود: «برای ماه‌ها ارتش روسیه برای کشاندن نبرد به مناطق دونباس (شرق اوکراین) به واگنر متکی بود و در برخی موارد، افسران روسی عملا تابع دستورات واگنر هستند.»

به گفته وی نیروهای واگنر از تجهیزات و آموزش قوی محروم هستند و متحمل تلفات سنگینی در میدان نبرد شده‌اند. جان کربی گفت که گروه واگنر هزار نفر از نیروهای خود را در اوکراین از دست داده‌ است.

کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که مسکو به دریافت تجهیزات نظامی از کره شمالی چشم دوخته است. روسیه به دلیل تحریم‌های متعددی که علیه این کشور وضع شده برای تامین تسلیحات خود در جنگ اوکراین با محدودیت روبرو است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا گروه شبه نظامی واگنر را سازمان «جنایتکار بین‌المللی» اعلام کرد

انتقاد قدیروف از مقررات ارتش روسیه در ممنوعیت «ریش» برای سربازان

جنگ در اوکراین؛ آیا مهمات روسیه در حال تمام شدن است؟