آیا قیمت هر اونس طلا به ۴ هزار دلار می‌رسد؟

شمش طلا
شمش طلا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق اعلام شورای جهانی طلا، بانک‌های مرکزی کشورها در سه ماه سوم امسال ۴۰۰ تن طلا خریداری کردند که تقریبا دو برابر رکورد ۲۴۱ تن مدت مشابه سال ۲۰۱۸ است. طلا همیشه محافظ خوبی در برابر تورم بوده است. حالا که تورم جهانی رو به رشد است، طلا جذاب‌تر هم خواهد شد.

آگهی

یورگ کینر، مدیرعامل و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت سوئیس آسیا کپیتال (Swiss Asia Capital) گفت: «قیمت طلا ممکن است در سال ۲۰۲۳ به ۴ هزار دلار در هر اونس افزایش یابد، چرا که افزایش نرخ بهره و ترس از رکود باعث بی‌ثباتی بازارها شده است.»

او در گفتگویی با سی‌ان‌بی‌سی ادامه داد: «قیمت این فلز گرانبها ممکن است در سال آینده بین ۲۵۰۰ تا ۴ هزار دلار باشد.»

احتمال زیادی وجود دارد که بازار طلا شاهد تغییری بزرگ باشد اما به گفته کینر «این تغییر ۱۰ یا ۲۰ درصد نخواهد بود» بلکه حرکتی است که «بالاترین سطح قیمتی را ایجاد می‌کند».

کینر توضیح داد که بسیاری از اقتصادها ممکن است در سه ماهه اول سال با «کمی رکود» مواجه شوند که منجر به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی خواهد شد. وضعیتی که باعث می‌شود طلا برای سرمایه‌گذاری جذاب‌تر شود. او گفت: «طلا تنها دارایی است که هر بانک مرکزی‌ در اختیار دارد.»

طبق اعلام شورای جهانی طلا، بانک‌های مرکزی در سه ماه سوم امسال ۴۰۰ تن طلا خریداری کردند که تقریبا دو برابر رکورد ۲۴۱ تنی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ است.

به گفته کینر «از سال ۲۰۰۰، میانگین بازدهی در طلا در هر ارز چیزی بین ۸ تا ۱۰ درصد در سال بوده است. رقمی که در بازار اوراق قرضه و حتی بازار سهام هم به‌دست نیامده است.»

بر اساس صحبت‌های این اقتصاددان، سرمایه‌گذاران به دنبال طلا خواهند بود، چرا که نرخ تورم در بسیاری از نقاط جهان همچنان بالاست. طلا یک محافظ خوب در برابر تورم، یک بازار ایده‌آل در زمان رکود تورمی و افزودنی‌ای عالی به پرتفوی است.

با وجود تقاضای زیاد برای طلا، کنی پلکاری، استراتژیست ارشد بازار در شرکت اسلیت‌استون (Slatestone) با این فرضیه که قیمت طلا در سال آینده ممکن است دو برابر شود، مخالف است.

او به سی‌ان‌بی‌س گفت که سقف قیمتی ۴ هزار دلاری را برای طلا متصور نیست اما امیدوار است.

پلکاری استدلال کرد که قیمت طلا با کاهش و مقاومت در حدود قیمت ۱۹۰۰ دلار در هر اونس رو به رو خواهد شد. به گفته او قیمت‌ها براساس نحوه واکنش تورم به افزایش نرخ بهره در سطح جهان تعیین می‌شود.

او ادامه داد: «طلا باید حتما در پرتفوی افراد قرار داشته باشد. قیمت آن هم بالاتر خواهد رفت اما هدف قیمتی ۴ هزار دلاری برای آن در نظر ندارم.»

در این میان بانک مرکزی ژاپن، سیاست کنترل منحنی بازدهی (YCC) خود را تعدیل کرد و بعد هم با کاهش ارزش دلار امریکا، قیمت طلا اوج گرفت.

چین خریدار بزرگ طلا

به گزارش رویترز، در اوایل ماه دسامبر، بانک مرکزی چین اعلام کرد که حدود ۱.۸ میلیارد دلار طلا به ذخایر خود اضافه کرده که ارزش تجمعی آن را به حدود ۱۱۲ میلیارد دلار رسانده است.

به گفته کینر، آسیا خریدار عمده طلا است و اگر به کل تجارت نگاه شود، اساسا طلا از غرب خارج می شود و به آسیا می‌رود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

طلا به طور سنتی با تورم نسبت معکوس دارد و محافظ خوبی در برابر آن محسوب می‌شود. به طور مثال اگر در دهه ۷۰ برای خرید یک خانه متوسط به مقداری مشخص طلا نیاز داشتید، امروز به طلای کمتری نسبت به آن زمان نیاز دارید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قفل عرضه‌ بانک مرکزی با دلار ۶۰ هزار تومانی شکست؛ معامله ۴۰ هزار میلیارد تومانی چگونه رقم خورد؟

پیشروی یورو به سمت ۵۰ هزار تومان؛ رکوردشکنی لحظه به لحظه دلار در بازار تهران

ثبت بالاترین نرخ در ۶ ماه گذشته؛ سومین هفته متوالی رشد قیمت برای طلا رقم خورد