ثبت بالاترین نرخ در ۶ ماه گذشته؛ سومین هفته متوالی رشد قیمت برای طلا رقم خورد

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طلا در معاملات روز جمعه با ۱.۵ درصد افزایش ۱۸۶۱.۲۴ دلار در هر اونس معامله شد. نرخ آتی طلای آمریکا هم در مبادلات نیویورک با ۱.۴ درصد افزایش به ۱۸۶۶.۴۰ دلار رسید.

آگهی

قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ شروعی صعودی داشته و این هفته به بالاترین سطح خود در شش ماه گذشته رسید و در ساعاتی از روز جمعه حتی رکورد قیمتی ۱۸۶۷.۶۰ دلار در هر اونس را هم شکست، زیرا انتظار می‌رود چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ماه‌های آینده به اوج خود برسد.

طلا روز جمعه با رشد قیمت دوباره همراه بود. البته که به دلیل کاهش نرخ برابری دلار در برابر اکثر ارزهای عمده، برآورده نشدن انتظارات فدرال رزرو و داده‌های جدید اقتصادی نه چندان مطلوب، این سومین هفته متوالی است که قیمت طلا با رشد مواجه می‌شود.

طلا در معاملات روز جمعه با ۱.۵ درصد افزایش ۱۸۶۱.۲۴ دلار در هر اونس معامله شد. نرخ آتی طلای آمریکا هم در مبادلات نیویورک با ۱.۴ درصد افزایش به ۱۸۶۶.۴۰ دلار رسید.

احیای طلا به لطف آخرین داده‌های وزارت کار ایالات متحده رخ داد که نشان می‌دهد، در بخش غیرکشاورزی ۲۲۳ هزار شغل در ماه دسامبر ۲۰۲۲ ایجاد شده است. این میزان بالاتر از تخمین ۲۰۰ هزارتایی داوجونز بوده است. از طرف دیگر، فعالیت بخش خدمات ایالات متحده در دسامبر برای اولین بار در نزدیک به سه سال گذشته کاهش یافت که گفته می‌شود شاهدی بر کاهش تورم است. نرخ بیکاری هم به ۳.۵ درصد کاهش یافت که ۰.۲ درصد کمتر از حد انتظار بوده است.

رشد کمتر از حد انتظار دستمزدها نیز نشانه‌ای از تضعیف فشار تورمی است. میانگین دستمزد ساعتی در این ماه ۰.۳ درصد و نسبت به سال گذشته ۴.۶ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که برآوردهای مربوطه به ترتیب رقم‌های ۰.۴ درصد و ۵ درصد بوده است.

دیوید میگر، مدیر معاملات فلزات در «های ریج فیوچر» (High Ridge Futures) به رویترز گفت: «ما روز جمعه شاهد بودیم که تعداد مشاغل ایجاد شده بخش‌های مختلف کمی بالاتر از حد انتظار بوده اما در عین حال کاهش دستمزدها در این میان رقم خورده است.» این بازار کار هنوز هم می‌تواند فدرال رزرو را مجبور کند که به افزایش نرخ بهره ادامه دهد.

با تقویت عملکرد شمش، شاخص دلار ۰.۷ دلار کاهش یافت، در عین حال بازدهی پایه اوراق خزانه‌داری نزدیک به پایین‌ترین خود در نزدیک به دو هفته گذشته قرار گرفته است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

جیم ویکوف، تحلیلگر رشد فلزاتِ کیتکو گفت: «طلا می‌تواند در سه ماهه اول سال به روند صعودی خود ادامه دهد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا قیمت هر اونس طلا به ۴ هزار دلار می‌رسد؟

افزایش ۵۰ درصدی تقاضا؛ سرمایه‌گذاران همچنان به ویزای طلایی پرتغال چشم دوخته‌اند

چگونه دست کله‌گنده‌ترین دلال طلای جهان در دستکاری قیمت‌های بازار رو شد؟