نرخ تورم در منطقه یورو برای نخستین بار در یکسال گذشته کاهش یافت

رُم، ایتالیا
رُم، ایتالیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش یورواستات نشان می‌دهد که افزایش شاخص قیمت انرژی در منطقه یورو از ۴۱.۵ درصد در اکتبر گذشته به ۳۴.۹ درصد در نوامبر رسیده است.

آگهی

نرخ تورم در منطقه یورو برای نخستین بار از ژوئن ۲۰۲۱ تا کنون یعنی طی بیش از یکسال گذشته نزولی شد. 

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات)، روز چهارشنبه اعلام کرد که نرخ تورم در ۱۹ کشور منطقه یورو در ماه نوامبر نسبت به ماه مشابه سال گذشته میلادی به ۱۰ درصد رسید. این نرخ در اکتبر گذشته به ۱۰.۶ درصد اعلام شده بود. 

روند صعودی نرخ تورم در منطقه یورو از ژوئن ۲۰۲۱ کلید خورده بود که در ابتدا متاثر از رشد تقاضا و کمبود عرضه بلافاصله پس از پایان محدودیت‌های کرونایی بود ولی از فوریه گذشته و در پی تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین، جهش قیمت انرژی محرک اصلی آن بود. 

گزارش یورواستات نشان می‌دهد که افزایش شاخص قیمت انرژی در منطقه یورو از ۴۱.۵ درصد در اکتبر گذشته به ۳۴.۹ درصد در نوامبر رسیده است. با این حال، دومین عامل تاثیرگذار بر نرخ تورم منطقه یورو یعنی شاخص قیمت موادغذایی، نوشیدنی الکلی و تنباکو از ۱۳.۱ درصد در اکتبر گذشته به ۱۳.۶ درصد طی نوامبر افزایش یافته است. البته در همین مدت، افزایش شاخص هزینه ارائه خدمات نیز از ۴.۳ درصد به ۴.۲ درصد رسیده است و 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

آغاز روند نزولی نرخ تورم در منطقه یورو می‌تواند سرعت افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا را که با هدف کاهش نرخ تورم در دستور کار این نهاد پولی قرار گرفته، کاهش دهد. البته بانک مرکزی اروپا نرخ تورم هدف خود را ۲ درصد اعلام کرد که همچنان با نرخ تورم ۱۰ درصدی فاصله معناداری دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت آلمان برای جبران هزینه تورم ۶۵ میلیارد یورو به مردم و کسب و کارها پرداخت می‌کند

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟

کدام شهرهای اروپا برای راه‌اندازی استارت‌آپ بهترین هستند؟