بلاروس «بررسی اضطراری» آمادگی ارتش را آغاز کرد

تانک‌های ارتش بلاروس
تانک‌های ارتش بلاروس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش ۴۵ هزار نفری بلاروس هنوز به صورت مستقیم در تهاجم نظامی به خاک اوکراین با نظامیان مسکو مشارکت نکرده است.

آگهی

وزارت دفاع بلاروس روز سه شنبه اعلام کرد که «بررسی اضطراری» برنامه ریزی نشده آمادگی رزمی ارتش این کشور را آغاز کرده است.

انتشار بیانیه وزارت دفاع این کشور اروپای شرقی نگرانی‌هایی را نسبت به احتمال ورود مستقیم مینسک، متحد نزدیک مسکو به جنگ اوکراین تقویت کرده است.

این در حالیست که مقامات دولتی در بلاروس پیش‌‌تر ضمن در اختیار گذاشتن خاک کشورشان برای انجام حملاتی از سوی ارتش روسیه به خاک اوکراین تاکید کرده بودند که قصد همراهی با این نیروها و ورود مستقیم به جنگ را ندارند.

در این بیانیه آمده است که ارتش بلاروس به دستور الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور آموزش‌ها و تمرین‌های «جامع» و همه جانبه را آغاز می‌کند.

الکساندر ولفوویچ، دبیر کل شورای امنیت ملی بلاروس در این خصوص گفت: «وظایف و ماموریت‌ها بر اساس تجزیه و تحلیل تجربه عملیات ویژه نظامی در اوکراین تعیین خواهد شد.»

وی افزود: نیروهای بلاروس در چارچوب رزمایش‌های آتی عملیاتی چون «پیش‌پیمایی در فواصل طولانی و مناطق ناآشنا از میدان»، «تحت مراقبت گرفتن اشیای مختلف» و انجام وظایف تاکتیکی و رزمی را تمرین خواهند کرد.

ارتش روسیه پیش‌تر از خاک بلاروس به عنوان کانونی برای انجام عملیات نظامی و نیز پرتاب موشک و پهپاد به نقاط مختلف اوکراین استفاده کرده است.

با این حال، ارتش ۴۵ هزار نفری بلاروس هنوز به صورت مستقیم در تهاجم نظامی به خاک اوکراین با نظامیان مسکو مشارکت نکرده است.

مسکو و مینسک ماه گذشته میلادی بر سر ایجاد یک «گروه مشترک منطقه‌ای از نیروهای نظامی» به توافق رسیدند و متعاقب آن ۹ هزار سرباز در بلاروس مستقر شدند.

با این حال، ارتش اوکراین صبح سه‌شنبه در آخرین به‌روزرسانی گزارش‌های مکرر خود اعلام کرد که «نشانه‌هایی از تشکیل یک گروه تهاجمی» در خاک بلاروس مشاهده نکرده است.

همزمان یک گروه دیده‌بان و نظارت بلاروسی گزارش داده است که نیروهای ارتش روسیه در داخل بلاروس تجهیزات را به سمت مرز اوکراین پیش‌ برده‌اند.

تحلیلگران همچنین از احتمال اینکه نیروهای بلاروس با حرکت به سمت غرب، شهرهای لویو و لوتسک، مراکز مهم پشتیبانی کمک‌های نظامی به کیف را مورد حمله قرار دهند، ابراز نگرانی کرده‌‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است

لوکاشنکو: اگر ناتو به خاک بلاروس تجاوز کند، تسلیحات هسته‌ای روسیه را به کار می‌گیریم