حمله به هتل محل اقامت تجار چینی؛ پکن «اقدام تروریستی» را محکوم کرد

حمله به هتل تجار چینی در کابل
حمله به هتل تجار چینی در کابل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی وقوع این حمله که داعش مسئولیت آن‌را به عهده گرفته، وزارت امور خارجه چین از شهروندان این کشور خواسته است هر چه زودتر افغانستان را ترک کنند.

آگهی

یک روز پس از حمله مهاجمان مسلح به هتلی در کابل که تجار چینی در آن اسکان داشتند، پکن اعلام کرد که از این حادثه «بهت‌زده» شده است.

حمله به این هتل که در آن جدا از تجار چینی، شماری از اتباع خارجی نیز اقامت داشتند بنا به آخرین آمار دست کم ۳ کشته و بیش از ۱۸ مجروح به جا گذاشت که گفته می‌شود پنج تن از آنها شهروندان چینی بوده‌اند.

گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش با انتشار ویدیویی از دو فرد بیعت کننده با رهبر این گروه در کانال رسانه‌ای خود موسوم به «اعماق» مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و افراد به تصویر کشیده شده را عاملان این حمله معرفی کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در این خصوص گفت: «این حمله تروریستی نفرت انگیز است و کشور عمیقاً بهت‌زده شده است.»

وی افزود: «ما هر شکلی از تروریسم را به شدت محکوم می‌کنیم و ضمن ابراز تاسف از جان باختن چند پلیس نظامی افغانستان با مجروحان حمله همدردی می‌کنیم.»

حمله به هتل مورد اقبال تجار چینی در کابل عصر روز دوشنبه صورت گرفت؛ شاهدان حادثه می‌گویند صدای پنج انفجار و چندین رگبار گلوله را در جریان این حمله شنیدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این نشست خبری تصریح کرد: «بر اساس اطلاعات ما، پنج شهروند چینی در این حمله تروریستی زخمی شدند و چندین نظامی و پلیس افغانستان نیز جان باختند.»

وی یادآور شد که «سفارت چین در کابل با در پیش گرفتن اقداماتی جدی از دولت موقت افغانستان خواسته است که از هیچ تلاشی برای نجات مجروحان، انجام تحقیقات کامل در خصوص حادثه، دستگیری و سپردن تروریست‌ها به دست عدالت و اتخاذ تدابیر بیشتر برای حفاظت از امنیت شهروندان چینی در این کشور دریغ نکند.»

این دیپلمات چینی ضمن اشاره به اینکه جمعی از کارکنان سفارت کشورش در افغانستان پس از وقوع حمله فورا خود را برای امدارسانی به محل رساندند، از نیروهای امنیتی افغانستان نیز به دلیل تلاش برای کنترل اوضاع و کمک به شهروندان چینی حادثه دیده تشکر کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در عین حال تاکید کرد که مقامات این وزارتخانه از شهروندان چینی می‌‌خواهند هر چه زودتر افغانستان را ترک کنند.

چین به رغم آنکه همچنان امارت اسلامی را به عنوان دولت حاکم بر افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد اما سفارتخانه خود را در این کشور باز نگاه داشته و با طالبان روابط دارد.

شبه نظامیان طالبان می‌گویند که از زمان بازگشت به قدرت در اوت ۲۰۲۱ شرایط در افغانستان از لحاظ امنیتی بهبود یافته است.

با این حال، حملات و بمب‌گذاری‌های متعددی که عمدتا شاخه محلی گروه موسوم به خلافت اسلامی‌، داعش مسئولیت آنها را برعهده گرفته طی ماه‌های اخیر در این کشور جان بسیاری از شهروندان به خصوص اقلیت شیعه را گرفته است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پشت پرده کوچ اجباری در افغانستان؛ طالبان چگونه به‌زور گروه‌های قومی را جابجا می‌کند؟

کرۀ زمین در کابل؛ واکنش‌ها به یک اثر هنری در پایتخت افغانستان

نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند