تلاش اصلی‌ترین واردکننده و صادرکننده انرژی در اروپا برای حراست از خطوط انتقال گاز در دریاها

تصویر تهیه شده توسط گارد ساحلی سوئد از نشست گاز از خط لوله نورد استریم ۲، چهارشنبه، ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲
تصویر تهیه شده توسط گارد ساحلی سوئد از نشست گاز از خط لوله نورد استریم ۲، چهارشنبه، ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران دو کشور آلمان و نروژ روز چهارشنبه از طرحی رونمایی کردند که به موجب آن قرار است از با همکاری نیروهای ناتو، از زیرساخت‌های دریایی بهتر محافظت شود.

آگهی

رهبران دو کشور آلمان و نروژ روز چهارشنبه از طرحی رونمایی کردند که به موجب آن قرار است از با همکاری نیروهای ناتو، از زیرساخت‌های دریایی بهتر محافظت شود.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین با همتای نروژی خود، یوناس گاهر اشتوره، گفت: «ما در امر حفاظت از زیرساخت‌های خود بسیار مصمم هستیم و هیچ کس فکرش هم نخواهد کرد حمله (به این تاسیسات) چه عواقب خواهد داشت.»

این اظهارات در حالی از سوی صدراعظم آلمان مطرح شد که پیش‌تر انفجارهایی در خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به «نورد استریم» صورت گرفته بود. علاوه بر این‌ها در اطراف سکوهای نفتی دریایی نروژ موارد متعددی از پرواز پهپادهای ناشناس دیده شده است.

آقای شولتس تصریح کرد که این ابتکار زیر چتر ناتو انجام خواهد شد و بروز هرگونه شرایط اضطراری متضمن «واکنش سریع» این نیرو خواهد بود.

خرابکاری در شریان‌های اقتصاد مدرن

وی با اشاره به اهمیت این زیرساخت‌ها در دریا، آن‌ها را چون «شریان‌های اقتصاد مدرن» خواند و گفت: «ما روند درخواست از دبیرکل ناتو [ینس استولتنبرگ] برای تشکیل یک نهاد هماهنگی در جهت حراست از زیرساخت‌های دریایی را آغاز کرده‌ایم.»

تاکنون در چهار نقطه از خطوط انتقال نورد استریم ۱ و ۲ نشت عظیم گاز گزارش شده است. این خطوط برای تامین انرژی اروپا و بویژه کشور آلمان بسیار حیاتی هستند.

در بحبوبه جنگ در اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه، بسیاری از قدرت های اروپایی از دست‌های پشت پرده در خرابکاری در جریان انتقال انرژی به اروپا سخن گفته‌اند و خواستار تحقیق در این خصوص شده بودند. مسکو هرگونه دست داشتن در این قضایا را رد کرده و لندن را عامل آن دانسته است.

رهبران آلمان و نروژ جزئیات خاصی در مورد چگونگی حراست از زیرساخت‌های دریایی و نحوه عملیاتی شدن این طرح‌ها ارائه نکردند.

آقای اشتوره گفت که فعلا این مرحله «غیررسمی» است و تنها شامل «تبادل نظر بین بخش‌های غیرنظامی و نظامی» با حمایت ناتو خواهد بود.

نخست‌وزیر نروژ افزود که امنیت تاسیسات انرژی و سایر زیرساخت‌های حیاتی مانند مخابرات مورد توجه قرار خواهد گرفت.

از زمانی که روسیه در ماه سپتامبر صادرات خود به اروپا را قطع کرد کشور نروژ به بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی اروپا تبدیل شده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز از طرح پیشنهادی آلمان و نروژ استقبال کرد و از چهارشنبه تا روز جمعه با سفر به برلین با مقامات آلمانی دیدار خواهد کرد.

آقای استولتنبرگ در بیانیه ای با اشاره به خرابکاری‌های اخیر در خطوط انتقال انرژی به اروپا خاطرنشان کرد که ناتو ظرفیت‌ها و تلاش‌های خود را برای حراست از این زیرساخت‌ها افزایش خواهد داد. وی گفت «مصون ماندن زیرساخت‌های فراساحلی از اقدامات تخریبی آینده یک امر حیاتی است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه به رغم تحریم‌ها ۱۵۸ میلیارد یورو از صادرات انرژی بدست آورده است

پارلمان نروژ تهدید به بمب‌گذاری شد؛ پلیس خیابان‌های مجاور را بست

پادشاه بیمار و ۸۷ ساله نروژ تحت عمل جراحی قرار گرفت