نان باگت فرانسه و شب چله ایران و افغانستان در فهرست میراث جهانی ثبت شد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسه درخواست خود را برای ثبت نان باگت حدود نزدیک به دو سال پیش به یونسکو ارائه داده بود ولی ایران پرونده یلدا را به عنوان میراث فرهنگی ناملموس چندملیتی از ۸ سال پیش به جریان انداخته بود.

آگهی

هفدهمین نشست کمیته بین‌دولت‌ها برای پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس یونسکو که در شهر رباط مراکش در حال برگزاری است با ثبت نان باگت فرانسه و «شب یلدا/چله» به عنوان نوزدهمین میراث ناملموس ایران مشترک با افغانستان در فهرست میراث جهانی یونسکو موافقت کرد.

فرانسه درخواست خود را برای ثبت نان باگت حدود نزدیک به دو سال پیش به یونسکو ارائه داده بود ولی ایران پرونده یلدا را به عنوان میراث فرهنگی ناملموس چندملیتی از ۸ سال پیش به جریان انداخته بود ولی به دلیل داوطلب نشدن کشور دیگری تا دو سال پیش این پرونده معطل باقیمانده بود تا این که افغانستان مشارکت در آن را پذیرفت.

امانوئل ماکرون با انتشار تصویری از نان باگت در حساب توییتری خود از این تصمیم یونسکو استقبال کرد. دومینیک آنراکت، رئیس فدراسیون نانوایی‌های فرانسه نیز این تصمیم یونسکو را « قدردانی از جامعه نانوایان و شیرینی‌پزان فرانسه» دانست.

پیش از ثبت «شب یلدا/چله» به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در یونسکو، «مهارت ساختن و نواختن ساز عود» نیز به عنوان میراث فرهنگی ناملموس مشترک بین ایران و سوریه ثبت شده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ایران پنج درخواست دیگر از جمله «هنر ساختن و نواختن رباب»، «جشن مهرگان»، «سوزن‌دوزی ترکمن/ ترکمن‌دوزی» و «پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی» را در نوبت بررسی دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موسیقی مقام آذربایجانی؛ آواهایی منحصربفرد در فهرست میراث فرهنگی یونسکو

راه‌آهن سراسری ایران به عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسید

دو تار ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد