راه‌آهن سراسری ایران به عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسید

راه‌آهن ایران
راه‌آهن ایران Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

راه آهن سراسری ایران در سال ۱۳۱۴ به بهره‌برداری کامل رسید اما کار احداث آن از سال ۱۳۰۶ آغاز شده بود. این مسیر خط آهن از بندر ترکمن در شمال ایران آغاز می‌شود و به بندر امام خمینی (بندر شاهپور سابق) در جنوب کشور می‌رسد.

آگهی

راه آهن سراسری ایران روز یکشنبه در فهرست آثار جهانی سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسید. 

به این ترتیب خطوط ریلی معروف به شمال-جنوب بیست و پنجمین میراث جهانی از ایران در فهرست یونسکو خواهد بود. چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به صورت مجازی از روز ۱۶ تا ۳۱ ژوئیه (۲۵ تیر تا ۹ مرداد) برگزار می شود. شرکت کنندگان در این نشست روز یکشنبه با ثبت خط راه آهن ۱۳۹۴ کیلومتری ایران به عنوان میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی از این کشور در فهرست یونسکو موافقت کردند. 

دیگر پیشنهاد ایران برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو پرونده منظر فرهنگی اوارامانات (هورامان) است که قرار است در جلسه روز سه شنبه کمیته میراث جهانی یونسکو درباره آن تصمیم گیری شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

راه آهن سراسری ایران در سال ۱۳۱۴ به بهره برداری کامل رسید اما کار احداث آن از سال ۱۳۰۶ آغاز شده بود. این مسیر خط آهن از بندر ترکمن در شمال ایران آغاز می شود و به بندر امام خمینی (بندر شاهپور سابق) در جنوب کشور می رسد. 

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پیامی ثبت راه آهن سراسری ایران در فهرست یونسکو را تبریک گفت. 

نیایشگاه چغازنبیل، تخت جمشید، میدان نقش جهان در شهر اصفهان، تخت سلیمان، مجموعه ارگ بم، مجموعه پاسارگارد، گنبد سلطانیه و محوطه بیستون از جمله آثار ایرانی ثبت شده در فهرست یونسکو هستند. 

نام مجموعه کلیساهای آذربایجان، سازه های آبی شوشتر، بازار تبریز، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، مسجد جامع اصفهان، برج گنبد قابوس، کاخ گلستان، شهر سوخته، بیابان لوت، شهر تاریخی یزد و چشم انداز باستان شناسی ساسانی فارس نیز در فهرست یونسکو به چشم می خورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با ۷ مکان فرهنگی و طبیعی بریتانیا که نامزد میراث جهانی یونسکو هستند آشنا شوید

نان باگت فرانسه و شب چله ایران و افغانستان در فهرست میراث جهانی ثبت شد

این سه‌شنبه شب یا آن سه‌شنبه شب؟ چهارشنبه‌سوری امسال دقیقاً چه روزی است؟