گزارش پنتاگون؛ «چین با حمایت از رژیم‌های منزوی همچون ایران مانع تلاش‌های آمریکا می‌شود»

دیدار روسای جمهور دو کشور چین و ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای به تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲
دیدار روسای جمهور دو کشور چین و ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای به تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در گزارش ۱۹۶ صفحه‌ای پنتاگون آمده است که گستره دفاعی چین در مواقعی جای خالی نبود حمایت‌های آمریکا را برای برخی کشورها پر می‌کند.

آگهی

سند راهبرد امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۲۲ میلادی، جمهوری خلق چین را به عنوان تنها رقیبی بر شمرده است که هم توان فزاینده‌ای در تغییر نظم بین‌المللی دارد و هم اراده آن را در سر دارد.

حال با انتشار جدیدترین گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا در مورد «تحولات نظامی و امنیتی چین»، مسیر فعلی راهبرد ملی، اقتصادی و نظامی چین ترسیم شده است.

بر این اساس، نیروهای نظامی چین موسوم به «ارتش آزاد‌ی‌بخش خلق» به هدف نوسازی خود در سال ۲۰۲۰ دست یافته است، و اکنون قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ برای تقویت «بازدارندگی راهبردی»، به هدف بعدی خود یعنی تسریع در توسعه یکپارچه و هوشمندسازی نیروهای مسلح خود دست یابد.

از آنجایی که جمهوری خلق چین به دنبال دستیابی به طرح «جوان سازی ملی» در یک صدمین سالگرد تاسیس خود در سال ۲۰۴۹ است، گزارش پنتاگون از جاه طلبی پکن برای اصلاح نظام حاکم بر قوانین بین‌المللی خبر می‌دهد.

اشاره به روابط چین با ایران:

در گزارش پنتاگون، به روابط نزدیک چین و ایران در مسائل اقتصادی و نظامی هم اشاره شده است. در این گزارش ضمن نگرانی از توافق‌نامه ۲۵ ساله شراکت راهبردی بین دو کشور، آمده است که این مهم «راه را برای حضور گسترده چین در بانکداری، مخابرات و زیرساخت‌های ایران هموار کرده و فروش نفت با تخفیف (ایران) را منحصرا دراختیار چین می‌گذارد.»

این گزارش با اشاره به برگزاری سه مانور دریایی مشترک در اقیانوس هند توسط مثلث چین، ایران و روسیه درسال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲؛ می‌افزاید که با وضع تحریم‌های ثانویه، مخصوصا در آن مورد که اشاره به فعالیت‌های شرکت هواوی در ایران داشت و منجر به دستگیری منگ وانژو، مدیر مالی این شرکت در سال ۲۰۱۸ شد، «احتمالاً اشتهای چین برای سرمایه‌گذاری در ایران هم محدود شده است.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در جایی از گزارش آمده است که سازمان همکاری فضایی آسیا و اقیانوسیه بر پروژه‌ای نظارت داشته که در آن «چین تلسکوپ‌های ۱۵سانتی متری را در اختیار ایران، پاکستان و پرو قرار داده است. این تجهیزات قادر به ردیابی اجرام در مدار پایین زمین و مدار ژئوسنکرون هستند.» در ادامه آمده است که تمامی داده‌های جمع آوری شده توسط این تلسکوپ‌ها از طریق مجرای رصدخانه ملی نجوم چین منتقل می‌شوند.

کاهش فاصله نظامی چین با ایالات متحده

در گزارش ۱۹۶ صفحه‌ای پنتاگون آمده است که گستره دفاعی چین در مواقعی جای خالی نبود حمایت‌های آمریکا را برای برخی کشورها پر می‌کند. بدین صورت که «تعاملات دیپلماتیک چین منابع لازم برای حمایت و مشروعیت‌بخشی برای رژیم‌های منزوی مانند ایران، سوریه، کره شمالی، ونزوئلا و جمهوری دموکراتیک کنگو را تامین می‌کند.» و به عبارتی اثربخشی تحریم‌های بین‌المللی را کمرنگ می‌کند و این رژیم‌ها را قادر می‌سازند تا با تلاش‌های آمریکا علیه آن‌ها تاب آورند.

پنتاگون در گزارش «تحولات نظامی و امنیتی چین» در سال ۲۰۲۲ اعلام می‌کند که چین در حال گسترش نیروی هسته‌ای خود است بطوریکه تعداد کلاهک‌های خود را تا سال ۲۰۳۵ تا بیش از سه برابر اقزایش خواهد داد و فاصله خود با ایالات متحده را کم می‌کند.

سال گذشته، پنتاگون گفته بود که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای چین ظرف شش سال به ۷۰۰ کلاهک افزایش خواهد یافت و ممکن است تا سال ۲۰۳۰ به عدد ۱۰۰۰ برسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونالد ترامپ: باخت دلار به یوان چین باخت یک جنگ جهانی است

مجلس نمایندگان آمریکا طرح اجبار مالک چینی به واگذاری تیک‌تاک را تصویب کرد

عملیات «پرچم دروغین» و بمب کثیف؛ آمریکا اواخر ۲۰۲۲ برای حمله اتمی روسیه به اوکراین آماده شده بود