دونالد ترامپ: باخت دلار به یوان چین باخت یک جنگ جهانی است

دونالد ترامپ
دونالد ترامپ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا روز چهارشنبه ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) گفت چین به دنبال جایگزین کردن دلار با یوان به عنوان واحد پول مسلط دنیا است.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا روز چهارشنبه ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) گفت چین به دنبال جایگزین کردن دلار با یوان به عنوان واحد پول مسلط دنیا است.

وی با بیان اینکه چین قصد دارد واحد پولی مسلط بازارهای جهانی را عوض کند، گفت: «از زمان جنگ جهانی دوم و حتی عقب‌تر از زمان انقلاب صنعتی دلار واحد پول مسلط جهان بوده است. اما حالا چین می‌خواهد یوان خودش را مسلط کند.»

آقای ترامپ اضافه کرد: «می‌شنوم که بعضی‌ها می‌گویند هرگز استاندارد دلار را از دست نخواهیم داد. شوخی می‌کنند؟ چین دارد واحد پولی استاندارد را تغییر می‌دهد. اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد این معادل باختن یک جنگ جهانی است. ما در این صورت به یک کشور درجه دو تبدیل خواهیم شد. این واحد پول ما است که ما را قوی و قدرتمند کرده است.»

رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین با هشدار نسبت به افزایش نفوذ چین بر روی کشورهای مختلف از جمله روسیه و ایران گفت: «چین در حال گرفتن همه‌چیز است. ایران با عربستان سعودی از طریق چین ارتباط برقرار کرده است.»

همزمان علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران گفته است که همکاری‌های دوجانبه میان کشورش و روسیه به بی‌فایده‌کردن تحریم‌های اعمال‌شده آمریکا در سطح جهانی کمک می‌کند.

وی به خبرگزاری شینهوا گفت: «بسیاری از کشورهای دیگر نیز در همین مسیر و در حال کنار گذاشتن هژمونی دلار هستند.»

تهران و مسکو در آستانه نهایی کردن یک توافق راهبردی جامع هستند که با حذف دلار آمریکا در عملیات تجاری بین خود، یکپارچگی میان سیستم‌های اقتصادی آنها را تقویت کرده و باعث می‌شود از نفوذ غرب دور شوند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آخرین آمارهای منتشره از انجمن جهانی ارتباطات مالی بین بانکی در سراسر جهان، سوئیفت، نشان می‌دهد دلار آمریکا در حال حاضر واحد پول مسلط در پرداخت‌های بین‌المللی محسوب می‌شود و بعد از آن یورو قرار دارد.

ناظران احتمال تضعیف گسترده دلار در تجارت جهانی را کم ارزیابی می‌کنند، با این حال هشدار می‌دهند که ممکن است چین و روسیه بتوانند کشورهای بیشتری را متقاعد کنند در ارتباطات دوطرفه از واحد‌های پول ملی آن‌ها استفاده کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش پنتاگون؛ «چین با حمایت از رژیم‌های منزوی همچون ایران مانع تلاش‌های آمریکا می‌شود»

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟