شهروند بلژیکی زندانی در ایران «اعتصاب غذا کرد»

اولیویه واندکستیل، شهروند بلژیک که از زمستان سال گذشته در ایران زندانی است
اولیویه واندکستیل، شهروند بلژیک که از زمستان سال گذشته در ایران زندانی است Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانواده اولیویه واندکاستیل، شهروند بلژیک که از زمستان سال گذشته در ایران زندانی است از اعتصاب غذای او در اعتراض به «رفتار غیرانسانی» با خود خبر دادند.

آگهی

خانواده اولیویه واندکاستیل، شهروند بلژیک که از زمستان سال گذشته در ایران زندانی است از اعتصاب غذای او در اعتراض به «رفتار غیرانسانی» با خود خبر دادند.

آقای واندکاستیل، ۴۱ ساله و مدیر سابق بخش ایران در «موسسه خیریه امداد بین‌الملل» در یک سفر توریستی به تهران در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) بازداشت شد.

خانواده این شهروند بلژیک گفتند که آقای واندکستیل از ۲ هفته پیش اعتصاب غذای خود را آغاز کرده و فقط نان و آب خورده است. آن‌ها با ابراز نگرانی از وضعیت «نابسامان» سلامتی فرزندشان در پی اعتصاب غذا، بر این نظرند که آقای واندکاستیل تحت «بی‌عدالتی وحشتناکی» قرار دارد.

وزیر دادگستری بلژیک پیشتر گفته بود که یک شهروند این کشور در ایران به اتهام «جاسوسی» بازداشت شده است.

به گفته خانواده واندکاستیل، فرزندشان از زمان بازداشت در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و از مشکلات جسمی متعددی در رنج است. آن‌ها با بیان اینکه «رفتار غیرانسانی» با فرزندشان مصداق شکنجه است، گفتند که مشکلات جسمی واندکستیل شامل «کاهش وزن زیاد، خون‌مردگی در انگشتان پا، از دست دادن ناخن‌های دست و مشکلات نگران‌کننده دندانی و گوارشی» در حال افزایش است.

برخی رسانه‌های بلژیک از محاکمه آقای واندکاستیل بدون اطلاع بروکسل و بدون وکلای خود خبر داده‌اند. از همین رو خانواده آقای واندکاستیل بار دیگر از مقام‌های بلژیک خواستند تا برای آزادی فرزندشان از زندان تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آخرین تماس این شهروند بلژیک با خانواده‌اش ۲ ماه و نیم پیش بوده است. این خبرگزاری در گزارشی نوشت که کشورهای غربی این وضعیت را در راستای تلاش تهران «برای گرفتن امتیاز» ارزیابی می‌کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بنا بر این گزارش، ایران به‌دنبال بازگرداندن یکی از دیپلمات‌های خود به نام اسدالله اسدی است که دادگاهی در بلژیک در سال گذشته او را به‌ اتهام «تلاش برای بمب‌گذاری در پاریس» به ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

بنا به گفته برخی از منابع خبری، مبادله اسدالله اسدی و اولیویه واندکستیل بخشی از توافق میان ایران و بلژیک برای تبادل زندانیان خود بوده که هنوز به سرانجام نرسیده است.

معاهده تبادل زندانیان میان تهران و بروکسل با مخالفت برخی از سیاستمداران بلژیکی، آمریکا و گروه‌های مخالف نظام سیاسی در ایران مواجه شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتشار گزارشی درباره یک «مقام اتحادیه اروپا» که بیش از ۵۰۰ روز در ایران زندانی است

وزارت دادگستری بلژیک آزادی قریب الوقوع اسدالله اسدی و مبادله او را رد کرد

زن اسپانیایی بازداشت‌شده در ایران آزاد شد؛ شهروند دیگر این کشور همچنان زندانی است