ناتو: روسیه قصد دارد از زمستان به عنوان یک «سلاح جنگی» استفاده کند

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو قرار است در نشست روز سه‌شنبه امکان ارسال کمک‌های بیشتر نظامی به اوکراین و همچنین تامین مایحتاج حیاتی لازم برای شهروندان این کشور در فصل سرما از جمله سوخت، لوازم پزشکی و تجهیزات زمستانی را مورد بررسی قرار دهند.

آگهی

در حالی که تامین منابع انرژی در فصل سرما نگرانی‌هایی را در بسیاری از کشورهای اروپایی رقم زده اوکراین بواسطه حملات گسترده روسیه از هم اکنون با بحرانی فزاینده در این زمینه روبرو شده است.

دبیر کل ناتو روز سه‌شنبه ضمن اشاره به تخریب زیرساخت‌های حیاتی در اوکراین بر اثر حملات ارتش روسیه نسبت به تلاش مسکو برای بهره‌برداری از این وضعیت در زمستان به نفع مقاصد نظامی خود هشدار داد.

ینس استولتنبرگ تصریح کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قصد دارد از زمستان به عنوان یک «سلاح جنگی» در ادامه تهاجم نظامی ارتش خود به همسایه غربی استفاده کند.

وی در این خصوص یادآور شد که ارتش روسیه با حملات برنامه‌ریزی شده به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین و محروم کردن شهروندان این کشور از گرما، برق و آب، در صدد بهره‌برداری نظامی از این وضعیت بحرانی است.

آقای استولتنبرگ این سخنان را همزمان با ورود به بخارست برای شرکت در نشست وزرای کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو ایراد کرد.

دبیر کل ناتو در ادامه یادآور شد: «حملات عمدی و برنامه ریزی شده به زیرساخت‌های حیاتی تامین گرما، نور، آب و گاز با هدف ایجاد سخت‌ترین شرایط برای غیرنظامیان اوکراینی صورت می‌گیرد تا بدین طریق حداکثر تلاش‌ برای گسست تعهد و اتحاد آنها در مبارزه با تهاجم روسیه انجام شود.»

ینس استولتنبرگ پیش از برپایی نشست وزرای کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در بخارست تاکید کرد: «ناتو تا زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین خواهد ماند. ما عقب نشینی نمی کنیم.»

وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو قرار است در نشست روز سه‌شنبه امکان ارسال کمک‌های بیشتر نظامی و همچنین تامین مایحتاج حیاتی لازم برای شهروندان این کشور در فصل سرما از جمله سوخت، لوازم پزشکی و تجهیزات زمستانی را مورد بررسی قرار دهند.

ینس استولتنبرگ همچنین تاکید کرد که تنها راه اوکراین برای مذاکره با مسکو در موقعیتی مناسب، پیشرفت در میدان نبرد است.

به رغم آنکه مقامات دولت اوکراین در تلاشند تا بخشی از زیرساخت‌های حیاتی آسیب دیده و شبکه تامین برق و گاز را پس از حملات گسترده اخیر ارتش روسیه احیا کنند اما همچنان میلیون‌ها نفر از شهروندان اوکراینی در میان سرمای زودرس زمستانی از دسترسی به منابع انرژی محروم هستند.

گزارش‌ خبرنگاران محلی حاکی است که بسیاری از ساکنان کی‌یف، پایتخت اوکراین و مناطق اطراف آن همچنان از برق محروم هستند و دولت چادرهایی مجهز به وسایل گرمازا را در اختیار این دسته از شهروندان قرار داده است.

در همین راستا دولت آمریکا پیش‌تر در آستانه برپایی نشست وزاری خارجه ناتو اعلام کرده بود که قصد دارد یک کمک مالی ویژه را به احیای زیرساخت‌های آسیب دیده انرژی در اوکراین اختصاص دهد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عضویت سوئد و فنلاند در ناتو به شرط استرداد ۱۳۰ نفر؛ اردوغان بار دیگر شرط و شروط خود را تکرار کرد

ناتو چگونه با تهدید هوش مصنوعی مقابله می‌کند؛ مقامات امنیتی به یورونیوز پاسخ دادند

آنگلا مرکل درباره آغاز جنگ اوکراین: قدرت تاثیرگذاری بر پوتین را نداشتم