تظاهرات در سوریه علیه حملات ترکیه؛ مظلوم عبدی: کردها عملیات علیه داعش را متوقف کردند

تظاهرات در قامشلی
تظاهرات در قامشلی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی ترکیه عملیات علیه کردها در سوریه و عراق را ادامه می‌دهد که گروهی از مردم سوریه در اعتراض به این موضوع تظاهرات کردند. از سوی دیگر نیروهای دموکراتیک سوریه نیز اعلام کردند که عملیات علیه داعش را به دلیل حملات ترکیه متوقف کرده‌اند.

آگهی

در حالی ترکیه عملیات علیه کردها در سوریه و عراق را ادامه می‌دهد که گروهی از مردم سوریه در اعتراض به این موضوع تظاهرات کردند. از سوی دیگر نیروهای دموکراتیک سوریه نیز اعلام کردند که عملیات علیه داعش را به دلیل حملات ترکیه متوقف کرده‌اند. 

هزاران کرد سوری روز یکشنبه در قامشلی در شمال شرق سوریه در اعتراض به حملات هوایی اخیر ترکیه که منطقه تحت کنترل کردها را هدف قرار داده است تظاهرات کردند.

آنکارا در هفته‌های اخیر در عملیات هوایی موسوم به «پنجه شمشیر» اقدام به حمله علیه نیروهای کرد در سوریه و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در عراق کرده است. آنکارا پ.ک.ک را متهم به انجام حمله ۱۳ نوامبر در استانبول کرده است که در طی آن شش نفر جان باختند. نیروهای کرد هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده‌اند.

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا از ۲۰ نوامبر دست‌کم ۵۹ نفر در حملات ترکیه کشته شدند که شامل ۳۵ مبارز کرد، ۲۳ سرباز سوری و همچنین یک خبرنگار می‌شود.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران تظاهرکننده در قامشلی در منطقه حسکه سوریه روز یکشنبه حملات ترکیه و همچنین تهدیدات به حملات زمینی را محکوم کردند. معترضان پرچم قرمز، زرد و سبز کردستان و عکس‌های عبدالله اوجالان رهبر تاریخی پ.ک.ک را که در ترکیه زندانی است بر افراشتند و شعارهایی علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سر دادند.

چند سرباز ترک کشته شدند

وزارت دفاع ترکیه روز شنبه اعلام کرد که در جریان عملیات علیه حزب کارگران کردستان چهار سرباز این کشور کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

یکی از سربازان بر اثر اصابت صاعقه جان باخت و دیگری بر اثر حمله پ.ک.ک کشته شد.

علاوه بر این این نهاد روز جمعه گفته بود که در سرباز ترک و یک ستوان در منطقه زاپ [در کردستان عراق] در حمله نیروهای پ.ک.ک کشته شدند.

در مقابل این وزارتخانه اعلام کرد که طی دو روز گذشته ۲۲ نیروی پ.ک.ک و ی.پ.گ [یگان های مدافع خلق سوریه] در شمال عراق و ۱۲ نفر دیگر در شمال سوریه کشته شدند.

عملیات علیه داعش متوقف شد

همزمان مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) گفت که به‌دلیل حملات ترکیه به شمال سوریه در هفته‌های گذشته عملیات علیه داعش را متوقف کرده‌اند.

وی به خبرنگاران گفت: «حملات ترکیه به زیر ساخت‌های منطقه آسیب جدی وارد کرده است.»

وی افزود: «نیروهایی که همراه با ائتلاف بین‌المللی علیه داعش حضور داشتند اکنون هدف دولت ترکیه هستند بنابراین عملیات نظامی متوقف شده است. عملیات ضد داعش متوقف شده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شش نفر از نیروهای کُرد در حمله داعش به زندانی در شمال سوریه کشته شدند

جنگ ناتمام سوریه و حملات سه‌جانبه؛ آیا ترکیه، اسرائیل و روسیه شکل منازعه را تغییر داده‌اند؟

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند