الجزایر فردا؛ تکمیل جاده‌ای که شریان اقتصاد و اینترنت آفریقاست

الجزایر فردا؛ تکمیل جاده‌ای که شریان اقتصاد و اینترنت آفریقاست
Copyright euronews
نگارش از Cyril Fournerisیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«مسیر تراصحرایی شریان تجارت آزاد الجزایر است و پیش از هر چیز برای تمامی مردم ما منافع اقتصادی و اجتماعی در بر دارد، و مردم ما انتظار زیادی از این پروژه دارند.»

آگهی

«بزرگراه تراصحرایی» که بیش از نیم قرن پیش طراحی شده، با طول ۵ هزار کیلومتر از الجزایر، لائوس و نیجریه می‌گذرد و بخشی از شبکهٔ جاده‌هایی است که ۶ کشور آفریقایی را با هدف تقویت همبستگی منطقه‌ای و تجاری شمال و جنوب صحرای آفریقا به هم متصل کند.

آخرین بخش از جادهٔ تراصحرایی راهی که به «مسیر وحدت آفریقا» مشهور است و فیبر نوری عظیمی هم از آن می‌گذرد در الجزایر در حال تکمیل است.

این جادهٔ سراسری که در الجزایر به مسیر ملی شمارهٔ ۱ معروف است از دل صحرا و فلات‌های بلند می‌گذرد و و نقاط دورافتاده‌ای نظیر تامَنراسِت را به پایتخت که ۱۹۰۰ کیلومتر از آن فاصله دارد وصل می‌کند. تامنراست از دیرباز گذرگاه کاروان‌ها بوده و امروز هم کانون تجارت است.

زیرساخت‌های این منطقه برای تطابق با افزایش حجم تبادلات نوسازی شده است. با مطالعهٔ جغرافیای فنی و در نظر گرفتن شرایط جوی صحرا، عرض مسیرها و و گنجایش ترابری آنها افزایش یافته تا آمدوشد کامیون‌ها تسهیل شود.

اما عنصر دیگری که علاوه بر جاده مردم را به هم پیوند می‌دهد اینترنت است. هزاران کیلومتر کابل نیز در پروژهٔ عظیمی با نام «پشتوانهٔ فیبر نوری تراصحرایی» در طول این جاده کار گذاشته شده است.

مراکز فنی پهنای باند مشخصی را فراهم کرده‌اند که سرعت اینترنت آن طی دو سال تقریبا دو برابر شده است. اینترنت پرسرعت زندگی مردم این شهر بزرگ جنوب کشور را متحول کرده و برای نمونه استفاده از کارت بانکی برای خرید بیشتر شده است و به دانش‌آموزان مدارس نیز برای یادگیری خلاقانه تبلت داده شده است.

الجزایر با کشیدن بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر فیبر نوری از مرز موریتانی تا مرز نیجر سهم خود را در این پروژه تکمیل کرده است. ۶ کشور آفریقایی در این پروژه سهیم‌اند که بناست اینترنت پرسرعت را با هزینه‌ای کمتر از اینترنت ماهواره‌ای در اختیار کاربران بگذارد.

این پروژه باعث می‌شود کشورهایی که به دریا راه ندارند هم به بازار بین‌المللی دسترسی پیدا کنند و همچنین امکان ایجاد استارتاپ‌ها می‌شود و ارائهٔ کارها و خدمات زنان را بیشتر می‌کند. گذشته از اینها، یادگیری از راه دور را ممکن می‌کند و موجب توسعهٔ دیجیتال کشورهای آفریقایی می‌شود.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

ساخت شهرهای هوشمند اقماری؛ راه‌حل الجزایر برای بحران مسکن

تلاش الجزایر برای تنوع‌بخشی به اقتصاد با احیای صنعت معدن

الجزایر؛ بازیگر نوین صحنه انرژی‌های تجدیدپذیر