عقب‌نشینی روس‌ها از خرسون؛ زلنسکی: به زودی شاهد آزادی سرزمین‌های اشغالی خواهیم بود

عقب‌نشینی نیروهای نظامی روسیه از شهر اشغالی خرسون
عقب‌نشینی نیروهای نظامی روسیه از شهر اشغالی خرسون Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پس از عقب‌نشینی نیروهای نظامی روسیه از شهر اشغالی خرسون، بر بیرون راندن همه آن‌ها از کشورش اطمینان داد.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پس از عقب‌نشینی نیروهای نظامی روسیه از شهر اشغالی خرسون، بر بیرون راندن همه آن‌ها از کشورش اطمینان داد.

عقب‌نشینی روسیه از شهر خرسون یک پیروزی مهم برای اوکراین پس از آغاز جنگ میان دو کشور به شمار می‌رود. ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از شادمانی ساکنان خرسون حکایت دارند.

رئیس‌جمهوری اوکراین روز شنبه در اظهاراتی وعده داد که به زودی همگان شاهد آزادسازی سرزمین‌های کشورش که توسط روسیه اشغال شده‌اند، خواهند بود.

زلنسکی خطاب به ساکنان روستاها، شهرها و مناطقی که همچنان تحت «اشغال» هستند، گفت: «ما هیچ‌ فردی را فراموش نخواهیم کرد.»

خروج نیروهای روسیه از شهر خرسون یک شکست تحقیر‌آمیز برای مسکو است که تسلط این کشور بر جنوب اوکراین را به شدت تضعیف می‌کند. این عقب‌نشینی حدود ۶ هفته پس از الحاق خرسون و ۳ منطقه دیگر اوکراین به روسیه انجام شده است.

گزارش‌ها از آغاز عملیات امن‌سازی و خنثی‌سازی مواد منفجره باقی‌مانده در شهر حکایت دارند. یکی از مقام‌های اوکراین از وجود یک «فاجعه انسانی» در خرسون خبر داد. همچنین برخی از شواهد از ویرانی تمام زیرساخت‌های حیاتی شامل ارتباطات، آب، گرمایش و برق حکایت دارند.

پلیس اوکراین پس از آنکه شماری از نیروهای خود را به شهر خرسون اعزام کرد از ساکنان این شهر خواست که در شناسایی همکاران نیروهای روسی در طول ۸ ماه اشغال خرسون کمک کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ایهور کلیمنکو، رئیس پلیس ملی اوکراین روز شنبه خبر داد که حدود ۲۰۰ افسر این نیور در شهر خرسون مستقر شده‌اند تا در کنار ایجاد پست‌های بازرسی، شواهد موجود از جنایات جنگی احتمالی را جمع‌آوری کنند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی برخی از شهروندان اوکراینی را در حال حذف نمادهای روسی از شهر خرسون نشان می‌دهند.

خرسون تنها شهر مرکزی منطقه‌ای در اوکراین است که نیروهای نظامی روسیه پس از حمله تمام‌عیار به این کشور در ماه فوریه توانستند آن را تصرف کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازدید زلنسکی از خرسون؛ «بیش از ۴۰۰ مورد جنایت جنگی جمع‌آوری شده است»

«مرگ مشکوک» یک مقام عالی‌رتبه منصوب مسکو در منطقه خرسون اوکراین

چتربازان روسیه در شرق «چاسیو یار» مستقر شدند؛ اهمیت تصرف این شهر اوکراین در چیست؟