تنش در روابط پاریس و رم؛ کشتی حامل پناهجویان در ساحل جنوب فرانسه پهلو می‌گیرد

کودکی بر روی عرشه کشتی حامل پناهجویان که قرار است در جنوب فرانسه پهلو بگیرد
کودکی بر روی عرشه کشتی حامل پناهجویان که قرار است در جنوب فرانسه پهلو بگیرد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر کشور فرانسه می‌گوید کشورش «به طور استثنایی» با پهلوگیری این کشتی موافقت کرده است. به گفته وی یک سوم پناهجویان حاضر در این کشتی در فرانسه اسکان خواهند یافت.

آگهی

فرانسه در واکنش به خودداری ایتالیا از صدور اجازه ورود به یک کشتی حامل پناهجویان اعلام کرد که پذیرش ۳۵۰۰ پناهجو از این کشور را به حالت تعلیق در می‌آورد. 

ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه گفت که کشتی «اُشآن وایکینگ» که ایتالیا به آن اجازه پهلوگیری نداد روز جمعه وارد بندر تولون در جنوب فرانسه خواهد شد. این کشتی که هم‌اکنون در نزدیکی جزیره کُرس در دریای مدیترانه قرار دارد حامل بیش از ۲۳۰ پناهجو است. 

وزیر کشور فرانسه تاکید کرد که پاریس «به طور استثنایی» با پهلوگیری این کشتی موافقت کرده است. به گفته وی یک سوم پناهجویان حاضر در این کشتی در فرانسه اسکان خواهند یافت. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ژرالد دارمنن افزود که آن دسته از پناهجویان که واجد شرایط پناهندگی نباشند به طور مستقیم از فرانسه اخراج خواهند شد. او همچنین از رفتار «غیرقابل درک» مقامات ایتالیایی در قبال کشتی «اُشآن وایکینگ» انتقاد کرد. 

در مقابل ماتئو پیانتدوسی، وزیر کشور ایتالیا انتقادهای پاریس و تعلیق پذیرش ۳۵۰۰ پناهجو از کشورش را «کاملا غیرقابل درک» توصیف کرد. وی گفت: «عکس‌العمل فرانسه در قبال پذیرش ۲۳۴ پناهجو کاملا غیرقابل درک است، آن هم در حالی که ایتالیا تنها در سال جاری ۹۰ هزار نفر از آنها را در خاک خود پذیرفته است.»

پاریس اعلام کرده است که رویکرد رم در قبال این کشتی حامل پناهجویان پیامدهایی را برای «روابط دوجانبه» بین دو کشور به دنبال خواهد داشت. 

تنش کنونی در روابط فرانسه و ایتالیا یادآور وضعیت مشابهی در روابط دو کشور در دوره فعالیت ماتئو سالوینی، وزیر کشور پیشین ایتالیا است. دولت جورجا ملونی، نخست‌وزیر جدید ایتالیا که اولین دولت این کشور پس از جنگ جهانی دوم با محوریت جریان راست افراطی است مانند دولت اول جوزپه کنته، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا بر لزوم مقابله با موج ورود پناهجویان به این کشور تاکید کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش ۱۷ درصدی متقاضیان پناهندگی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا

جورجا ملونی خود را «ضد فاشیسم» خواند و بر پایبندی ایتالیا به اتحادیه اروپا و ناتو تاکید کرد

جورجا ملونی نخستین نخست‌وزیر زن ایتالیا شد