اخراج نماینده پارلمان مصر از کنفرانس مطبوعاتی «کوپ۲۷» در پی دفاع از «زندانی بودن» منتقد سیسی

Sanaa Seif, sister of Egypt's jailed leading pro-democracy activist Alaa Abdel-Fattah
Sanaa Seif, sister of Egypt's jailed leading pro-democracy activist Alaa Abdel-Fattah Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این نماینده مصری که عمرو درویش نام دارد، در جریان سخنانش در دفاع از «زندانی شدن» علاء عبدالفتاح توسط حکومت مصر ادعا کرد که او «زندانی سیاسی نیست و یک جنایتکار است.»

آگهی

یکی از قانونگذار عضو پارلمان مصر روز سه‌شنبه پس از آنکه از بازداشت علاء عبدالفتاح، فعال دموکراسی‌خواه بریتانیایی‌-مصری دفاع کرد، از کنفرانس مطبوعاتی نشست آب و هوایی «کوپ۲۷» بیرون رانده شد.

این نماینده مصری که عمرو درویش نام دارد، در جریان سخنانش در دفاع از «زندانی شدن» علاء عبدالفتاح توسط حکومت مصر ادعا کرد که او «زندانی سیاسی نیست و یک جنایتکار است.»

ماجرا زمانی آغاز شد که صنعا سیف، کوچکترین خواهر علاء عبدالفتاح در این کنفرانس مطبوعاتی حضور یافت تا درباره برادرش که از منتقدان جدی دولت مصر است و اکنون در زندان دست به اعتصاب غذا زده، صحبت کند و خطری که زندگی او را تحت می‌کند، شرح دهد.

زندانی شدن او، اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی را که هم اکنون به میزبانی مصر در شهر ساحلی شرم‌الشیخ در حالی برگزاری است، تحت الشعاع قرار داده است.

فشارهای بین‌المللی برای آزاد کردن او تا آنجا افزایش یافت که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا همچنین اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در دیدارهای جداگانۀ خود با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، موضوع زندانی بودن این فعال سیاسی را مطرح کردند و خواستار آزادی او شدند؛ با این وجود همگی از این دیدارها دست خالی برگشتند.

ولکر ترک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نیز در این باره بیانیه‌ای صادر کرد و از مصر خواست که فورا عبدالفتاح و دیگر زندانیان سیاسی را آزاد کند. او همچنین به مقامات مصر هشدار داد اعضای خانواده این فعال سیاسی یا سایر افرادی که از مدافعان حقوق بشر حمایت می‌کنند را تحت فشار نگذارند و از آنها انتقام نگیرند.

پنج سال زندان برای بازنشر یک پیام توییتری

علاء عبدالفتاح منتقد مشهور حکومت مصر، بیشتر ایام در ۹ سال گذشته را به دلیل فعالیت‌های سیاسی و انتقاداتش از دولت مصر زندانی بوده و آخرین بار نیز در سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی بازداشت شده که همچنان زندانی است. در آخرین حکمی که سال گذشته علیه او صادر شد، دادگاه او را به پنج سال زندان به دلیل بازنشر یک پیام توییتری (که دادگاه آن را نشر اکاذیب خوانده) محکوم کرد.

او در ماه آوریل «اعتصاب غذای جزئی» را آغاز کرد تا مقامات مصر را برای آزادی‌اش تحت فشار قرار دهد و پس از به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها برای رهایی، از ماه اکتبر مصرف هرگونه غذا و از یکشنبه گذشته نوشیدن آب را بطور کامل متوقف کرد.

خانواده او می‌گویند این اعتصاب‌های سخت و وضعیت زندان، زندگی او را بشدت به خطر انداخته و خواهر او در جریان نشست مطبوعاتی روز گذشته گفت: «ما دیگر نمی‌دانیم که حال او چگونه است و اصلا نمی‌دانیم که آیا هنوز زنده است یا خیر.»

او همچنین گفت که خانواده از این نگرانند که دولت مصر به زور به برادرش غذا بخوراند تا او را زنده نگه دارد و به این ترتیب از شرمساری مرگ او آنهم در حالی که این کشور میزبان چنین نشست بزرگ بین‌المللی است، جلوگیری کند. او افزود: «تغذیه اجباری شکنجه است و نباید هیچ کاری برخلاف میل او انجام شود.»

اعتراض قانونگذار مصری

این سخنان خانم صنعا سیف، باعث اعتراض عمرو درویش، قانونگذار مصری شد که در میان جمعیت حاضر در کنفرانس مطبوعاتی نشسته بود. او در برابر دیدگان ده‌ها خبرنگار بین‌المللی و دیگر شرکت کنندگان در اجلاس تغییرات آب و هوایی، به زبان عربی به خواهر علاء عبدالفتاح اعتراض کرد و زمانی که صنعا سیف قصد ترجمه سخنان او به انگلیسی و پاسخ به آنها را داشت، گفت که با ترجمه صحبت‌هایش توسط او مخالف است و افزود: «تو امروز به اینجا آمدی تا به مصر حمله کنی.»

او که از حامیان سیسی محسوب می‌شود، صنعا سیف را متهم کرد که سعی دارد کشورهای خارجی را علیه مصر و برای فشار بر قاهره تحریک کند و افزود: «شما می‌خواهید که رئیس جمهور یک زنداین جنایتکار را عفو کند؟»

عمرو درویش در زمان پاسخ دادن صنعا سیف به این اتهاماتش نیز به فریاد زدن ادامه داد و در اینجا بود که دو تن از نیروهای امنیتی سازمان ملل مداخله و او را به بیرون از سالن کنفرانس اسکورت کردند.

بسیاری از نمایندگان گروه‌های غیردولتی حاضر در این اجلاس جهانی اعلام کرده‌اند که در صورت مرگ علاء عبدالفتاح، این نشست را ترک می‌کنند و این وقایع در حالی روی می‌دهد که دولت سیسی تمام تلاش خود را می‌کند تا این اجلاس جهانی در آرامش برگزار شود.

علاء عبدالفتاح با سابقه دهه‌ها فعالیت دموکراسی‌خواهانه، یکی از چهره‌های مشهور منتقد حکومت سیسی است. او بویژه در جریان قیام‌های سال ۲۰۱۱ میلادی که به سرنگونی حسنی مبارک، رئیس‌جمهور پیشین مصر ختم شد، به شهرت رسید.

برای بسیاری، زندانی شدن او نشانه دیگری از بازگشت مصر به عصر حکومت‌های استبدادی است؛ با این تفاوت که این بار این استبداد تحت ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی، متحد نزدیک بسیاری از دولت‌های غربی عملی می‌شود. 

دولت سیسی از سال ۲۰۱۳ میلادی سرکوب شدید مخالفان، دستگیری هزاران منتقد و اعمال محدودیت‌های شدید بر گروه‌های مستقل و رسانه‌ها را آغاز کرده است.

«به مسئولان زندان اعتماد ندارم»

صنعا سیف، خواهر علاء عبدالفتاح که در گذشته به دلیل فعالیت‌های سیاسی‌اش در مصر زندانی بوده، اکنون ساکن بریتانیا است. او همزمان با برگزاری اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی به شرم‌الشیخ آمد تا در حضور رسانه‌های بین‌المللی و دیگر فعالان، درباره پرونده برادرش اطلاع رسانی کند.

آگهی

همزمان با حضور خانم سیف در این نشست، دیگر اعضای خانواده علاء عبدالفتاح از جمله مادرش مقابل زندان و در انتظار دریافت خبری از وضعیت سلامتی فرزندشان هستند. سازمان عفو بین‌الملل هشدار داده که چنانچه علاء عبدالفتاح آزاد نشود، احتمالا ظرف چند روز جان خود را از دست می‌دهد.

خانم سیف درباره وضعیت برادرش همچنین گفت: «راه حل این مشکل بسیار ساده است: یا او را سوار هواپیما کنید و به لندن بفرستید و یا به او اجازه دسترسی کنسولی بدهید. به نمایندگان سفارت انگلیس اجازه دهید او را ببینند. من به مسئولان زندان اعتماد ندارم.»

او با اشاره به این که بدترین سناریو «مرگ برادرش» است، افزود: «هنوز فرصت هست. تا زمانی که او نفس می‌کشد، فرصت برای نجات او وجود دارد و این تنها چیزی است که به آن فکر می‌کنم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کنفرانس آب و هوایی «کوپ۲۷» تحت الشعاع محدودیت‌های آزادی بیان در مصر

کنفرانس جهانی آب و هوای «کوپ ۲۷» به میزبانی مصر آغاز شد

نخستین سفر یک نخست وزیر اسرائیل به مصر پس از ۱۰ سال؛ بنت و سیسی در شرم‌الشیخ ملاقات می‌کنند