کنفرانس جهانی آب و هوای «کوپ ۲۷» به میزبانی مصر آغاز شد

COP27 Climate Summit
COP27 Climate Summit Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رفتار بسیاری از کشوهای آلاینده در عمل باعث شده که بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها، ادامه وضع کنونی باعث افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی دمای کره زمین گردد و به این ترتیب دمای سیاره ما تا پایان قرن در بهترین حالت به ۲.۴ درجه سانتیگراد برسد.

آگهی

بیست و هفتمین کنفرانس جهانی آب و هوای سازمان ملل متحد موسوم به (COP27) روز یکشنبه در شهر ساحلی شرم الشیخ مصر آغاز به کار کرد تا جان تازه‌ای به تلاش‌ها برای مبارزه با گرمایش زمین داده شود.

در این کنفرانس نیز نمایندگانی از حدود ۲۰۰ کشور و منطقه گردهم آمده‌اند تا در نشستی به ریاست سامح شکری، وزیر خارجه مصر درباره آیندۀ سیاره‌ای که در معرض بلایای طبیعی مختلف همچون سیل‌های بنیان افکن در پاکستان، موج‌های پیاپی گرما در اروپا و طوفان و آتش‌سوزی و خشکسالی است، گفتگو کنند.

در آغازین روز برگزاری این کنفرانس، آلوک شارما که رئیس نشست پیشین به میزبانی گلاسکوی بریتانیا بود، گفت: «این را روشن بگویم؛ اکنون لحظات دشوای را می‌گذرانیم و در چنین وضعیتی، انفعال تنها می‌تواند فاجعه آب و هوایی را به تاخیر بیندازد.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز که به تازگی اعلام کرده بود «مبارزه با تغییرات آب و هوایی، مسئله مرگ یا زندگی برای امنیت امروز و بقای فردای ماست»، در جریان این نشست بار دیگر هشدار داد که این کنفرانس «باید پیش‌زمینه‌های لازم را برای یک اقدام سریع‌ و شجاعانه با هدف کاهش تغییرات آب و هوایی فراهم کند».

او همچنین از اینکه همه‌گیری کووید۱۹، جنگ اوکراین، بحران‌های اقتصادی و انرژی و غذایی باعث به حاشیه رفتن موضوع تغییرات آب و هوایی شده، ابراز تاسف کرد.

بر اساس پیش‌بینی دانشمندان، انتشار گازهای گلخانه‌ای باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی تا ۴۵ درصد کاهش یابد تا «آرزوی» محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد در مقایسه با «دوران پیش از صنعتی شدن» محقق گردد. این چیزی بود که کشورها در جریان امضای توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس (۲۰۱۵ میلادی) به آن متعهد شدند. 

اما رفتار بسیاری از کشوهای آلاینده در عمل باعث شده که بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها، ادامه وضع کنونی باعث افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی دمای کره زمین گردد و به این ترتیب دمای سیاره ما تا پایان قرن در بهترین حالت به ۲.۴ درجه سانتیگراد برسد.

بررسی‌ها همچنین نشان داده است طی سال‌های اخیر و با وجود تعهداتی که بار دیگر کشورها در جریان نشست COP26 پذیرفتند، در مجموع حدود بیست کشور به اهداف ترسیم شده دست یافته‌اند. بر این اساس سازمان ملل اعلام کرد که «هیچ راه معتبری» برای تحقق هدف رسیدن به دمای ۱.۵ درجه سانتی گراد وجود ندارد.

انتظار می‌رود طی دو روز پیش‌رو، بیش از ۱۲۰ رئیس دولت در نشست‌های شرم الشیخ شرکت کنند. با این وجود رؤسای جمهور چین و ایالات متحده، دو کشور اصلی در موضوع انتشار آلاینده‌های زیست محیطی که هم اکنون روابط تیره و تاری نیز با یکدیگر دارند، در این نشست حضور نخواهند داشت.

این امیدواری وجود دارد که شی جین پینگ و جو بایدن هفتۀ آینده در حاشیه نشست «گروه ۲۰» که در بالی اندونزی برگزار خواهد شد، با یکدیگر ملاقات کنند.

گروه ۲۰ مسئول تولید ۸۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان است و ثروتمندترین اعضای آن متهم هستند که به مسئولیت‌های خود در راه کاهش تولید چنین گازهایی و کمک به کشورهای در حال توسعه عمل نکرده‌اند.

در جریان نشست امسال، فقیرترین کشورها بیش از همیشه خشمگین هستند. آنها اگرچه مسئول ایجاد وضع کنونی و افزایش گرمایش جهانی نیستند اما در خط مقدم تأثیرات آن قرار دارند و به همین دلیل در اعتراض به پیامدهای گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی، خواستار دریافت غرامت شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال ثبت رکورد دما در کانادا و وقوع سیل‌های مرگبار؛ ۲۰۲۱ دوره گرمایش زمین را هفت ساله کرد

سیل دبی نتیجه تغییرات آب و هوایی بود یا باروری ابرها؟

سال ۲۰۲۳ رسما گرم‌ترین سال تاریخ کره زمین شد