مرگ ۱۹۵ کودک اندونزیایی بر اثر آسیب حاد کلیه؛ مجوز دو شرکت تولیدکننده شربت‌های دارویی مشکوک لغو شد

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت بهداشت اندونزی روز دوشنبه ۷ نوامبر اعلام کرد که شمار کودکانی که بر اثر آسیب حاد کلیوی پس از مصرف شربت‌های دارویی جان خود را از دست داده‌اند به ۱۹۵ تن افزایش یافته است.

آگهی

وزارت بهداشت اندونزی روز دوشنبه ۷ نوامبر اعلام کرد که شمار کودکانی که بر اثر آسیب حاد کلیوی پس از مصرف شربت‌های دارویی جان خود را از دست داده‌اند به ۱۹۵ تن افزایش یافته است.

بنا به این گزارش، ۳۲۴ مورد آسیب حاد کلیوی در اندونزی ثبت شده است که از این شمار ۲۷ نفر همچنان در بیمارستان بستری هستند.

اندونزی از ماه اوت شاهد افزایش شمار موارد اختلالات حاد کلیوی در کودکان بود که این موضوع باعث شد تا مقام‌های بهداشتی این کشور، تجویز هر گونه داروی مایع یا شربت را تا زمان پایان یافتن تحقیقات و بررسی‌ها به طور موقت متوقف کنند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت اندونزی، بیشتر این بیماران زیر پنج سال دارند. در ۲۱ اکتبر، شمار کودکان جان‌باخته در پی مصرف شربت‌های دارویی در اندونزی ۱۳۳ تن اعلام شده بود.

سخنگوی وزارت بهداشت اندونزی در یک نشست خبری گفت که آزمایش‌ها نشان می‌دهند که این شربت‌های دارویی که بیشتر برای کودکان تجویز می‌شوند، حاوی مقادیر زیادی از دو ماده شیمیایی «اتیلن گلیکول» و «دی‌اتیلن گلیکول» بودند. دو ماده شیمیایی که کاربردهای صنعتی دارند و از آن‌ها به عنوان ضد یخ هم استفاده می‌شود.

مقام‌های بهداشتی اندونزی تاکنون ۲۴۶ ویال ضد سم را برای بیماران وارد کرده‌اند که بیشتر آنها توسط سنگاپور و استرالیا تهیه شده است.

سازمان ناظر غذا و داروی اندونزی پس از آنکه در ماه اکتبر ۵ شربت دارویی را حاوی مواد مضر تشخیص داد، دستور جمع‌آوری آن‌ها را از بازار صادر کرد تا نابود شوند.

این سازمان با اعلام نام ۱۵۶ شربت دارویی قابل استفاده، از والدین و کادر درمانی خواست که از شربت‌های دارویی خارج از این فهرست استفاده نکنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

پلیس اندونزی تحقیقات خود را در این زمینه از سه شرکت داروسازی محلی آغاز کرده است. در حال حاضر مجوز ۲ شرکت از این ۳ شرکت داروسازی تحت تعقیب به صورت موقت لغو شده است.

اندونزی موضوع افزایش موارد مرگ و میر ناشی از اختلالات حاد کلیوی را اندکی پس از یک فاجعه مشابه در گامبیا در غرب آفریقا اعلام کرد. دولت گامبیا پس از ثبت ۶۶ مورد مرگ ناشی از آسیب‌های حاد کلیوی در میان کودکان، اعلام کرد که ارتباط این موضوع را با مصرف شربت‌های دارویی وارداتی بررسی می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت در اوایل ماه اکتبر اعلام کرد که در ۴ شربت دارویی تولید شده در هند، «مقدار غیرقابل قبول» از دو ماده شیمیایی دی‌اتیلن گلیکول و اتیلن گلیکول یافت شده است که در جان‌باختن کودکان گامبیایی نقش داشته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردانی که در مراكش به یک دختر ۱۱ ساله تجاوز کردند در مجموع به ۴۰ سال حبس محکوم شدند

وزیر بهداشت کامرون در پی اعلام ممنوعیت مصرف داروهای سفیدکننده پوست تهدید شد

وزیر دفاع اندونزی با کارنامه نقض حقوق بشر مدعی پیروزی در انتخابات شد