یک زوج نیوزیلندی که پس از ورود به ایران «ناپدید» شده بودند به کشورشان بازگشتند

نوار مرزی ایران و ترکیه
نوار مرزی ایران و ترکیه Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این زوج جهانگرد به نام‌های بریجیت تاکری و توفر ریچوایت، که پسر یکی از ثروتمندترین مردان نیوزیلند است، در ماه ژوییه با یک خودروی جیپ به صورت زمینی از طریق ترکیه وارد ایران شدند اما به محض ورود ارتباطشان قطع شد و هیچ پستی از آنها در شبکه‌های اجتماعی منتشر نشد.

آگهی

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلنداعلام کرد که یک زوج اهل این کشور که در ایران «ناپدید» شده بودند «صحیح و سالم» به کشورشان بازگشتند.

خانم آردن گفته است که ماه‌ها برای آزادی این زوج تلاش کرده است.

این زوج جهانگرد به نام‌های بریجیت تاکری و توفر ریچوایت که پسر یکی از ثروتمندترین مردان نیوزیلند است در ماه ژوییه با یک خودروی جیپ به صورت زمینی از طریق ترکیه وارد ایران شدند اما به محض ورود ارتباطشان قطع شد و هیچ پستی از آنها در شبکه‌های اجتماعی منتشر نشد. 

همین موضوع باعث نگرانی حدود ۳۰ هزار دنبال کننده این زوج در شبکه‌های اجتماعی شد، با این وجود دولت نیوزیلند برای ماه‌ها درباره این موضوع سکوت کرد. گفته‌ می‌شود که از همان ابتدا مذاکرات محرمانه‌ای میان مقامات ایران و نیوزیلند آغاز شده بود.

توفر ریچوایت در همان ابتدا یک ویدئو منتشر کرد که بلافاصله از شبکه‌های اجتماعی برداشته شد. او در این ویدئو توضیح می‌داد که به محض ورود به ایران خودروشان بازرسی شد و «نسبت به پوشش و رفتار تذکراتی داده‌اند.»

یکی از دوستان این زوج می‌گوید که پس از ورود آنها به ایران ردیاب خودرو نشان می‌داد که به مدت چند روز در یک مکان «به صورت غیرعادی» متوقف شده‌اند.

نخست وزیر نیوزیلند بدون ارائه جزئیاتی درباره این بازگشت این زوج به کشورشان گفت که آزادی این دو «هیچ تاثیری بر انتقاد نیوزیلند از ایران به‌دلیل سرکوب خونین معترضان ندارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«زوج فرانسوی بازداشتی در ایران تحت فشار روانی هستند»؛ هشدار مسافرتی پاریس به دو تابعیتی ها

تهران با تأیید بازداشت دو فرانسوی آن‌ها را به جاسوسی و شکل‌دهی اعتراضات در ایران متهم کرد

گردشگر فرانسوی بازداشت شده در ایران به اتهام جاسوسی محاکمه شد