گردشگر فرانسوی بازداشت شده در ایران به اتهام جاسوسی محاکمه شد

بنژامن (بنجامین) بریر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران
بنژامن (بنجامین) بریر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران Copyright عکس از توییتر سعید دهقان، وکیل بنژامن بریر
Copyright عکس از توییتر سعید دهقان، وکیل بنژامن بریر
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته وکیل این گردشگر فرانسوی، او همچنین به دلیل طرح این سوال در مدیا که چرا حجاب در ایران «اجباری» است ولی در سایر کشورهای اسلامی «اختیاری»، به تبلیغ علیه نظام متهم شده است.

آگهی

وکیل یک شهروند فرانسوی به نام «بنژامن بریر» (بنجامین بریر) که از خرداد ماه گذشته به اتهام جاسوسی در مشهد در بازداشت به سر می‌برد، آخرین دفاعیه موکل خود را به دادگاه داد.

وزارت امور خارجه فرانسه در ماه گذشته خبر بازداشت این فرد را تأیید کرده بود و سعید دهقان، یکی از اعضای تیم وکلای او نیز روز دوشنبه ۲۵ اسفند در توییتر نوشت که محاکمه او به پایان رسیده و آخرین دفاع او در برابر اتهام «جاسوسی» و «تبلیغ علیه نظام» اخذ شده است.

اپلیکیشن یورونیوز را از اپل استور دانلود کنید

سعید دهقان که وکیل فریبا عادلخواه، زندانی دو تابعیتی ایرانی فرانسوی نیز هست، نوشته است که دلیل طرح اتهام علیه بنژامن بریر «عکس‌برداری از مناطق ممنوعه» بوده است. به گفته او، این گردشگر فرانسوی همچنین به دلیل طرح این پرسش در مدیا که چرا حجاب در ایران «اجباری» است ولی در سایر کشورهای اسلامی «اختیاری»، به تبلیغ علیه نظام متهم شده است.

آقای دهقان جزئیات بیشتری درباره جلسه محاکمه بنژامن بریر اعلام نکرده است، اما پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود که موکلش اصولا اطلاعاتی درباره «نظام» سیاسی ایران نداشته که بخواهد علیه آن «تبلیغ» کند.

روزنامه لوفیگارو حدود یک ماه پیش از بازداشت این تبعه ۳۵ ساله فرانسوی در ایران خبر داده و گفته بود که این گردشگر فرانسوی که با خودرو شخصی از ترکمنستان وارد خاک ایران شده بود، به دلیل عکس‌برداری از مناطق ممنوعه با پهپاد بازداشت شده است.

عضو تیم وکلای این متهم در همان زمان در واکنش به مطالب روزنامه لوفیگارو گفت که وسیله مورد استفاده موکلش نه پهپاد، که یک دستگاه «هلی‌کم» معمولی است که در ایران از آن به طور معمول استفاده می‌شود و حتی در مراسم عروسی هم کاربرد دارد. آقای دهقان با رد اتهامات علیه موکل خود، دلایل بازداشت او را مجموعه‌ای از اتهامات عادی و سیاسی دانست که به گفته او با در هم «در تناقض» هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز محاکمه دیپلمات اتحادیه اروپا؛ سوئد: هیچ مبنایی ندارد؛ ایران: به اسرائیل اطلاعات می‌داد

افسر ایتالیایی بازداشت شده به اتهام جاسوسی برای روسیه: بدهی داشتم

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند