در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایران چه گذشت؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل: «شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات ظالمانه علیه مردم اوکراین از جمله علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور استفاده می‌کند و این نقض برجام و قطعنامه‌های شورای امنیت است.»

آگهی

شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه در نشستی به درخواست آمریکا، بریتانیا و فرانسه برای بررسی موضوع استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در تهاجم نظامی خود به اوکراین، پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد.

نیکلاس دو ریویر، سفیر فرانسه در سازمان ملل هنگام خروج از جلسه به خبرنگاران گفت: «ما شواهد بسیار واضحی داشتیم مبنی بر این که پهپادها از سوی ایران به روسیه ارسال شده‌ و در اوکراین مورد استفاده قرار گرفته اند.»

جیمز کاریوکی، سفیر بریتانیا در سازمان ملل نیز پس از پایان این نشست در پیامی توییتری نوشت: «در شورای امنیت نگرانی‌های جدی بریتانیا را در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی برای هدف قرار دادن غیرنظامیان در اوکراین از سوی روسیه مطرح کردم.» 

او همچنین با اشاره به تکذیب این موضوع از سوی ایران، از درخواست اعضای شورا از سازمان ملل برای تحقیق در این باره خبر داد. 

آقای کاریوکی همچنین تاکید کرد که ایران تحت قطعنامه ۲۲۳۱ اجازه صدور این گونه سلاح‌ها را ندارد و به عنوان عضو سازمان ملل موظف به عدم حمایت از تجاوز نظامی روسیه است.

نیت ایوانز، سخنگوی نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل نیز گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم که این نخستین دور از گفتگوها برای یافتن راه‌های پاسخگو کردن ایران و روسیه در قبال عدم رعایت تعهدات دیکته شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل باشد.»

آقای ایوانز افزود: «همانطور که در جلسه چهارشنبه بیان شد، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات ظالمانه علیه مردم اوکراین از جمله علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور استفاده می‌کند و این نقض برجام و قطعنامه‌های شورای امنیت است.»

در مقابل، امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت که جمهوری اسلامی به طور قاطع «ادعاهای بی اساس و غیرمستند» را که به گفته او بخشی از یک کارزار انتشار اطلاعات نادرست علیه حکومت ایران است، رد می‌کند.

او تفسیر فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را گمراه کننده و غلط توصیف کرد. 

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل نیز به خبرنگاران گفت که این اتهامات «ی اساس» هستند و به نوعی دست کم گرفتن توان نظامی و فناوری‌ صنعت هواپیماهای بدون سرنشین روسیه است. او همچنین تاکید کرد که هیچ گونه انتقال تسلیحاتی در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ میان ایران و روسیه انجام نشده است. 

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد، صادرات و واردات تسلیحات متعارف از سوی ایران ممنوع و بنابر تصریح این قطعنامه، ایران از هر فعالیتی در زمینه موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای منع شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

مقامات اوکراینی بارها گفته‌اند پهپادهای مورد استفاده در حملات هفته گذشته، از جمله به کی‌یف، پهپادهای انتحاری شاهد-۱۳۶ ساخت ایران بوده‌اند. بنا بر اعلام وزارت خارجه اوکراین تنها در هفته گذشته بیش از ۱۰۰ پهپاد ساخت ایران به نیروگاه‌ها، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، ساختمان‌های مسکونی، پل‌ها و سایر اهداف غیرنظامی در مناطق شهری این کشور برخورد کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ اسرائیل و غزه در سازمان ملل؛ آیا گره‌ای که به دست شورای امنیت کور شد در مجمع عمومی باز می‌‌شود؟

نتانیاهو: لغو سفر هیات اسرائیلی به آمریکا پیامی به حماس بود

تداوم جنگ در نوار غزه و حملات هوایی به رفح با وجود تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل