جایزه ساخاروف ۲۰۲۲ اتحادیه اروپا؛ «مردم شجاع اوکراین» فینالیست شدند

پرچم اوکراین
پرچم اوکراین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نامزدی «مردم شجاع اوکراین» با حمایت نمایندگان سه حزب عمده پارلمان اروپا، حزب مردم اروپا (EPP)، سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها (S&D) و نوسازی اروپا (Renew Europe) مطرح شد.

آگهی

«مردم شجاع اوکراین» به جمع دو فینالیست‌ دیگر دریافت جایزه ساخاروف یعنی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس و کمیسیون حقیقت‌یاب کلمبیا راه یافتند. 

نامزدی «مردم شجاع اوکراین» که با حمایت نمایندگان سه حزب عمده پارلمان اتحادیه اروپا، حزب مردم اروپا (EPP)، سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها (S&D) و نوسازی اروپا (Renew Europe) مطرح شد، آن را در موضع برتری نسبت به دو نامزد دیگر قرار داد. 

کمیسیون حقیقت‌یاب در کلمبیا، که از سوی احزاب چپ‌گرا نامزد شده است، در سال ۲۰۱۶ و به عنوان بخشی از توافقنامه صلح تشکیل شد که به درگیری بین دولت این کشور و نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (FARC) پایان داد. 

جولیان آسانژ نیز که از سوی گروهی متشکل از ۴۱ عضو پارلمان اروپا نامزد شده است، یک فعال استرالیایی است که در آمریکا به خاطر مجموعه وسیعی از اسناد طبقه بندی شده جنایات جنگی، نقض حقوق بشر و شکنجه که ویکی‌لیکس بیش از یک دهه پیش در معرض عموم قرار داده بود، با اتهام جاسوسی روبرو است.

جایزه ساخاروف در سال ۱۹۸۸ برای قدردانی از افراد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر و آزادی‌های اساسی تعیین شد. این جایزه سالانه به افتخار آندری ساخاروف، فیزیکدان و مخالف سیاسی شوروی سابق، نامگذاری شده و نماد بالاترین ادای احترام اتحادیه اروپا به مدافعان حقوق بشر و آزادی اندیشه است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

برنده این جایزه هفته آینده اعلام می‌شود و جایزه به طور رسمی در جلسه عمومی پارلمان اروپا در ماه دسامبر اعطا خواهد شد. اگر «مردم شجاع اوکراین» در نهایت برنده جایزه ساخاروف شود، این جایزه ۵۰ هزار یورویی به طور نمادین به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، جمعی از مقام‌ها و نمایندگان جامعه مدنی این کشور اهدا خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اهدای جایزه ساخاروف به دختر مدرس چینی محبوس در زندان

اهدای جایزه ساخاروف در پارلمان اروپا به دو زن ایزدی گریخته از دست داعش

رای اجباری نوجوانان در پایتخت سیاسی اروپا؛ بلژیکی‌های ۱۶ و ۱۷ ساله‌‌ باید در انتخابات شرکت کنند