اهدای جایزه ساخاروف در پارلمان اروپا به دو زن ایزدی گریخته از دست داعش

اهدای جایزه ساخاروف در پارلمان اروپا به دو زن ایزدی گریخته از دست داعش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پارلمان اروپا روز سه شنبه، چهاردهم دسامبر جایزه ساخاروف سال ۲۰۱۶ را به دو زن ایزدی به دلیل فعالیت های حقوق بشری اهدا می کند.

آگهی

پارلمان اروپا روز سه شنبه، چهاردهم دسامبر جایزه ساخاروف سال ۲۰۱۶ را به دو زن ایزدی به دلیل فعالیت های حقوق بشری اهدا می کند.

نادیا مراد و لمیاء حاجی بشار، این دو زن رنج دیده عراقی دو سال پیش در جریان اشغال روستای محل زندگی شان به همراه دیگر زنان و دختران توسط داعش به بردگی گرفته شدند.

پیکارجویان داعش زنان این روستا را به بردگی جنسی واداشتند. در نهایت این دو زن پس از سه ماه از دست داعشی ها جان سالم به در بردند و به اروپا فرار کردند و پس از آن در افشای جنایات این گروه تروریستی نقشی مهم داشتند.

یورونیوز با این دو فعال حقوق بشری گفت و گو کرده است.

لمیاء حاجی بشار به یورونیوز گفت: «از دریافت این جایزه خیلی خوشحالم. دریافت این جایزه برای من بعنوان زنی که توسط داعش ربوده شده و گریخته ام حمایت روحی مهمی است. هزاران زن توسط داعش به بردگی جنسی کشانده شده اند که یکی از آنها من هستم. داعش با گفتن اینکه دیگر هیچ ایزدی در دنیا باقی نمانده می خواست از دست ایزدی ها خلاص شود اما حتی اگر یک ایزدی هم باقی مانده باشد واقعیت را خواهد گفت.»

نادیا مراد هم در گفت و گو با یورونیوز افزود: «من از بیست کشور عربی و اروپایی بازدید کرده ام. با روسای جمهوری، نمایندگان پارلمان و مردم زیادی دیدار داشته ام. خواست ما از جامعه بین الملل متوقف کردن آنچیزی است که شاهدش هستیم و مجازات عاملان نابودی ماست. می خواهیم که مجرمان در دادگاه بین المللی کیفری مجازات شوند و از اقلیت های کوچکی چون ایزدی ها و مسیحیانی که در عراق و سوریه زندگی می کنند حفاظت شود.»

جایزه ۵۰ هزار یورویی ساخاروف در سال 1988 و به افتخاز آندره ساخاروف دانشمند، منتقد و مخالف شوروی سابق توسط پارلمان اروپا بنیاد نهاده شد و هر ساله به افراد یا سازمان هایی که عمر خود را صرف دفاع از حقوق بشر و آزادی اندیشه می کنند اهدا می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جایزه ساخاروف ۲۰۲۲ اتحادیه اروپا؛ «مردم شجاع اوکراین» فینالیست شدند

ایزدی‌های عراق معبد لالش را بازسازی می‌کنند

نادیه مراد و لامیا حاجی بشار، زنان ایزدی که برنده جایزه ساخاروف شدند