جمهوری آذربایجان ۱۷ اسیر جنگی ارمنستان را با میانجیگری آمریکا آزاد کرد

سربازان ارمنستانی
سربازان ارمنستانی Copyright AP/Copyright 2020 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که جمهوری آذربایجان ۱۷ اسیر جنگی ارمنی را با میانجیگری آمریکا آزاد کرده است.

آگهی

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که جمهوری آذربایجان ۱۷ اسیر جنگی ارمنی را با میانجیگری آمریکا آزاد کرده است.

در حالی که مسکو از زمان حمله به اوکراین در پایان ماه فوریه به‌طور فزاینده‌ای در صحنه بین‌المللی منزوی شده است، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نقش اصلی را به‌عنوان میانجی در روند عادی سازی روابط بین باکو و ایران را برعهده گرفته‌اند.

پاشینیان در صفحه توییتر خود نوشت: «از تلاش‌های ایالات متحده برای کمک به بازگشت ۱۷ اسیر جنگی بسیار قدردانی می‌کنم و امیدوارم که پیشرفت بیشتری در حل مسائل بشردوستانه و برقراری صلح در منطقه صورت گیرد.»

وزارت امور خارجه ارمنستان شب گذشته اعلام کرد که آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه این کشور، جیحون بایراموف همتای آذربایجانی وی و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تلفنی به «ابتکار طرف آمریکایی» درباره نتایج «نشست ۲ اکتبر در ژنو» گفت‌گو کردند.

آنتونی بلینکن از آزادی اسرای جنگی استقبال و بر «تعهد» ایالات متحده به نتیجه مسالمت‌آمیز مناقشه تاکید کرد و افزود که واشنگتن «از گام‌های مثبت ارمنستان و آذربایجان به سوی توافق صلح قدردانی می‌کند.»

دست‌کم در ماه گذشته ۲۸۶ نفر در درگیری‌های دو کشور کشته شدند که در نهایت آتش‌بس با میانجیگری ایالات متحده به بدترین درگیری بین دو همسایه قفقازی از زمان جنگ سال ۲۰۲۰ پایان داد.

ارمنستان متحد روسیه و آذربایجان با حمایت ترکیه در دو جنگ در طول سه دهه گذشته برای کنترل قره‌باغ منطقه‌ای که عمدتا ارمنی‌نشین است درگیر شده‌اند.

جنگ سال ۲۰۲۰ بین ارمنستان و آذربایجان بیش از ۶۵۰۰ کشته برجای گذاشت و در نهایت با میانجیگری روسیه، آتش‌بس برقرار شد.

ارمنستان در آتش‌بس سال ۲۰۲۰ چندین منطقه را که برای چندین دهه تحت کنترل داشت واگذار کرد و مسکو حدود دو هزار سرباز را برای نظارت بر آتش‌بس در منطقه مستقر کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درگیری‌های مرزی مرگبار میان ارمنستان و آذربایجان؛ دست‌کم ۱۰۰ سرباز کشته شده‌اند

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

آرارات میرزویان: ارمنستان در اندیشه پیوستن به اتحادیه اروپاست