سازمان ملل رسما ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین را تایید کرد

جنازه یک قربانی در شهر بوچای اوکراین که پیش تر به اشغال نظامیان روسیه درآمده بود
جنازه یک قربانی در شهر بوچای اوکراین که پیش تر به اشغال نظامیان روسیه درآمده بود Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در موارد خشونت جنسی یا جنسیتی که کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل در حال بررسی بیشتر روی آنها است سن قربانیان از ۴ تا ۸۲ سال متغیر بوده است.

آگهی

سازمان ملل متحد که تاکنون ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین در پی تهاجم نظامی روسیه به این کشور را محتمل می‌دانست روز جمعه رسما وقوع چنینی جنایاتی را مورد تایید قرار داد.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل در مورد وقایع مرتبط با جنگ اوکراین ماه مارس گذشته، کمتر از یک ماه پس از آغاز حمله نظامی روسیه، در شورای حقوق بشر این سازمان تشکیل شد.

اعضای این کمیسیون از سوی شورای حقوق بشر ماموریت یافتند تا در خصوص موارد احتمالی نقض حقوق بشر توسط سربازان روسیه در جریان این تهاجم نظامی تحقیق کنند.

نهاد حقوق بشری سازمان ملل متحد متعاقباً قطعنامه‌ای را در ماه مه به تصویب رساند که در آن از کمیسیون تحقیق خواسته شده بود تا به طور خاص در مورد نقض جدی حقوق بشر توسط سربازان روسیه در مناطق کی‌یف، چرنیهیف، خارکیف و سومی تحقیق کند.

اریک ماوز، رئیس کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نخستین گزارش شفاهی خود در برابر شورا توضیح داد که در جریان تحقیقات در چهار منطقه یاد شده، از ۲۷ شهر و محل بازدید به عمل آمده و بیش از ۱۵۰ قربانی و شاهد مورد سوال قرار گرفته‌اند.

وی در این خصوص تصریح کرد: « کمیسیون بر اساس شواهد جمع‌آوری‌شده به این نتیجه رسید که جنایات جنگی در اوکراین انجام شده است.»

آقای ماوز برای ارائه توضیحات بیشتر در این خصوص به مواردی از جمله «بمباران‌های مناطق غیرنظامی، اعدام‌های متعدد، شکنجه، بدرفتاری و همچنین خشونت جنسی» اشاره کرد.

رئیس کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سپس ضمن ابراز شگفت‌زدگی از شمار زیاد اعدام‌ها در مناطق بازدید شده گفت: «کمیسیون اکنون در حال بررسی شرایط وقوع این کشتار در ۱۶ شهر و منطقه است. ما ادعاهای معتبری نیز در باره موارد متعدد دیگری از اعدام‌ها دریافت کرده‌ایم که در حال جمع‌آوری اسناد و مستندات آن هستیم.»

بر اساس گزارش کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که کلیات آن روز جمعه طی نشستی با حضور کارشناسان به صورت شفاهی مطرح شد اجساد مورد بررسی قرار گرفته در ارتباط با اعدام‌ها همگی دارای ویژگی‌های مشترکی از جمله دست‌های بسته شده از پشت، زخم‌های گلوله در سر یا گلو‌های شکافته شده بوده‌اند.

شاهدان این تحقیق همچنین گزارش‌های یکنواختی از مواجهه با بدرفتاری و شکنجه در طول بازداشت غیرقانونی خود را در اختیار کارشناسان کمیسیون تحقیق قرار داده‌اند.

برخی از قربانیان گفته‌اند که پس از بازداشت اولیه توسط نیروهای ارتش روسیه درکشورشان به روسیه منتقل شده و هفته‌ها در زندان‌ها نگهداری شدند.

رئیس کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در وقایع مرتبط با جنگ اوکراین خاطرنشان کرد: «اغلب قربانیان که مورد سوال قرار گرفته‌اند همچنین مواردی چون ضرب و جرح، شوک الکتریکی، برهنگی اجباری و همچنین انواع دیگر تخلفات درمکان‌های بازداشت را مورد اشاره قرار داده‌اند.»

در این تحقیق موارد متعددی نیز از خشونت جنسی به بازرسان سازمان ملل گزارش شده است. در برخی از این موارد، اقوام و نزدیکان فرد قربانی مجبور بوده‌اند که شاهد این جنایات باشند.

در موارد خشونت جنسی یا جنسیتی که کمیسیون در حال بررسی بیشتر روی آنها است سن قربانیان از ۴ تا ۸۲ سال متغیر بوده است.

این کمیسیون همچنین مواردی از تجاوز جنسی، شکنجه و بازداشت غیرقانونی کودکان را در جریان تحقیقات خود برای روشن شدن موارد احتمالی نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین به ثبت رسانده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراف کرملین به «اشتباهاتی» در بسیج نیرو؛ پوتین و لوکاشنکو: آماده همکاری با غرب هستیم

شکنجه «وحشتناک» اسیران جنگی اوکراینی در زندان‌های روسیه؛ کارشناسان سازمان ملل متحد محکوم کردند

سازمان ملل:شمار قربانیان حملات روسیه از ۱۰ هزار نفر گذشت؛ مسکو: اوکراینی‌ها را در دنیپرو ناکام کردیم