سازمان همکاری اروپا: به شواهدی از جنایت جنگی روسیه در اوکراین دست یافته‌ایم

حمله روسیه به اوکراین
حمله روسیه به اوکراین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا ارتش روسیه را به عدم توجه به پیشگیری‌های لازم، بی‌اعتنایی به جنبه «متناسب» اقدامات نظامی و بی‌توجهی به لزوم عدم حمله به مراکزی همچون مدارس و بیمارستان‌ها متهم کرده‌اند.

آگهی

اعضای گروهی از کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کردند که به شواهدی مبنی بر ارتکاب «جنایت‌های جنگی» و «جنایت علیه بشریت» از سوی ارتش روسیه در اوکراین دست یافته‌اند.

گزارش اولیه این کارشناسان که ماه گذشته مامور بررسی تخلف‌های احتمالی در جنگ اوکراین از جمله «جنایت‌های جنگی» شدند روز چهارشنبه منتشر شد. از ۵۷ کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا ۴۵ کشور به انجام این ماموریت رای موافق داده بودند. این در حالی است که روسیه با آن مخالفت کرده بود.

کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا قرار است اطلاعات خود را در اختیار نهادهای بین‌المللی از جمله مراجع قضایی قرار دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در گزارش کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا آمده که به «الگوی روشنی» از نقض مقررات بین‌المللی از طرف نیروهای روسی دست یافته‌اند. این گروه همچنین ارتش روسیه را به عدم توجه به پیشگیری‌های لازم، بی‌اعتنایی به جنبه «متناسب» اقدامات نظامی و بی‌توجهی به لزوم عدم حمله به مراکزی همچون مدارس و بیمارستان‌ها متهم کرده است.

کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکید کرده‌اند که حمله روز ۹ مارس به زایشگاهی در ماریوپل با وجود انکار ارتش روسیه از سوی نیروهای این کشور صورت گرفته بود. به گفته آنها مسئولان این حمله مرتکب «جنایت جنگی» شدند.

این گروه همچنین حمله روز ۱۶ مارس به ساختمان تئاتر ماریوپل را «جنایت جنگی» ارزیابی کرد. به گفته مقامات اوکراینی حدود ۳۰۰ نفر در این حمله کشته شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ اوکراین؛ سازمان ملل: تاکنون بیش از ۵ میلیون جنگ‌زده اوکراین را ترک کرده‌اند

تبعات اقتصادی ویروس کرونا و جنگ اوکراین بر زندگی مردم؛ تایید تشدید فقر جهانی در گزارش سازمان ملل

جو بایدن از نسل‌کشی در اوکراین سخن گفت، پوتین قتل عام بوچا را ساختگی خواند