ادامه بازتاب مرگ مهسا امینی؛ از ادعای وزیر کشور تا واکنش رئیسی و تظاهرات دانشجویان در تهران

اعتراض به مرگ مهسا امینی در تهران
اعتراض به مرگ مهسا امینی در تهران Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پدر و مادر مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که در جریان برخورد نیروی انتظامی با آن چه که «بد حجابی» یا به به تعبیر منتقدان اعمال خشونت‌بار «حجاب اجباری» گفته می‌شود، جان خود را از دست داد، در گفتگوهای جداگانه‌ای با رسانه‌ها ادعای وزیر کشور ایران را مبنی بر تایید سابقه بیماری دخترشان رد کردند.

آگهی

پدر و مادر مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که در جریان برخورد نیروی انتظامی با آن چه که «بد حجابی» یا به به تعبیر مخالفان اعمال خشونت‌بار «حجاب اجباری» گفته می‌شود، جان خود را از دست داد، در گفتگوهای جداگانه‌ای با رسانه‌ها ادعای وزیر کشور ایران را مبنی بر تایید سابقه بیماری دخترشان رد کردند. 

مجید امینی، پدر مهسا (ژینا) امینی در گفتگویی که در شماره روز یکشنبه روزنامه هم‌میهن به چاپ رسیده، تاکید کرده که  ژینا هیچ بیماری‌ای نداشته و کسانی که می‌گویند او صرع یا بیماری قلبی یا دیگر بیماری زمینه‌ای داشته، دروغ می‌گویند. آقای امینی همچنین گفته است که سنگین‌ترین بیماری‌ای که دخترش به آن مبتلا شده سرماخوردگی بوده است. 

پیشتر مژگان امینی، مادر مهسا امینی نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته بود که دخترش در هنگام بازداشت در صحت و سلامت کامل بوده است.

تاکید والدین خانم امینی مبنی بر سلامت جسمانی او در شرایطی عنوان می‌شود که احمد وحیدی وزیر کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته است که مهسا امینی سابقه مشکلات پزشکی داشته و بر پایه گزارشات او در سن ۵ سالگی جراحی مغزی داشته است.

پدر خانم امینی همچنین در واکنش به ادعای دیگر وزیر کشور ایران مبنی بر این که ضرب و شتمی در خصوص مهسا امینی گزارش نشده، گفته که فیلم منتشر شده از بازداشتگاه خیابان وزرای تهران، تقطیع شده بوده است. او همچنین این سوال‌ها را مطرح کرده که چرا تصاویر زمانی که دخترش از خودروی گشت امنیت اخلاقی پیاده شده و زمانی که او در راهروهای بازداشتگاه بوده، نشان داده نمی‌شود. 

معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده دولت پیشین ایران، در گفتگوی رزو دوشنبه خود با پایگاه خبری رویداد۲۴ بر اظهارات پدر مهسا امینی صحه گذاشته و گفته است: «این فیلم تقطیع شده و انتشار آن سئوالاتی را ایجاد کرده است. ای کاش گروهی بی طرف در این راستا ورود کنند و با حضور خانواده مرحوم امینی و پزشکانی که بالای سر او بودند، جزئیات مطرح شود. بی‌اعتمادی و عدم پذیرش سخنان پلیس از سوی مردم واقعا ناراحت کننده است.»

اما در مقابل، حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ایران به همین رسانه گفته است: «هزاران نفر برای ارشاد و هدایت توسط گشت ارشاد به خیابان وزرا برده شده‌اند، یک نفر هم در این بین، بیمار بوده که فوت کرده است. نمی‌شود که بی‌قانونی باشد. وقتی قانونی در نظر گرفته می‌شود باید اجرا شود و نیروی انتظامی هم قانون را اجرا کرده است.»

البته علی مطهری، نایب رئیس سابق مجلس ایران نیز با انتشار پیامی توییتری به ادعاهای مطرح شده در پرونده مرگ خانم امینی واکنش نشان داده و نوشته است: «فرض می‌کنیم هیچ ضرب و شتمی بر مهسا امینی نبوده و صِرف ترس و نگرانی باعث سکته او شده است. چرا شما به عنوان ناهی از منکر این روان‌شناسی را نداشتید که ترس و نگرانی او را درک کنید و همه را به یک چوب می‌رانید؟ پس صلاحیت نهی از منکر را نداشته‌اید.»

 آقای مطهری همچنین پیشنهاد کرده که هیاتی بی‌طرف از سوی سازمان نظام پزشکی تعیین شود تا مساله وارد آمدن یا نیامدن ضربه مغزی به خانم امینی روشن و شفاف شود. 

در همین حال، پزشکی قانونی تهران اعلام کرد که با توجه به انجام آزمایش‌های متعدد از پیکر مهسا امینی، علت مرگ تا سه هفته آینده به مراجع قضایی اعلام خواهد شد.

پدر مهسا امینی نیز اعلام کرده که شکایت خود را به دادگستری تهران تقدیم کرده است تا به گفته او «هرکسی که این کار را کرده به سزای کارش برسد.» او همچنین تاکید کرده که نمی‌خواهد حق فرزندش پایمال شود.

در پی انتشار گفتگوی پدر خانم امینی با روزنامه هم‌میهن، خبرگزاری رسمی دولت ایران از برقراری تماس تلفنی ابراهیم رئیسی با خانواده امینی خبر داد. مطابق اعلام ایرنا، آقای رئیسی در این تماس گفته‌ است: «به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاههای مسئول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود.» رئیس جمهوری ایران همچنین افزوده است: «دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی در خبر منتشر شده از محتوای این تماس تلفنی با یادآوری این که خانواده امینی از دستور، تماس و ابراز همدردی آقای رئیسی «تشکر» کرده‌اند، نوشت که آنها «خواستار پیگیری مساله تا روشن شدن ابعاد موضوع شده‌اند.»

با این حال، درگذشت مهسا امینی افزون بر خانواده امینی موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی در ایران و افزایش انتقادها از قانون حجاب اجباری در این کشور شده است. 

پس از انتشار تصاویری از اعتراض‌های مردمی در سقز، شهر محل دفن پیکر خانم امینی، و نیز شهر کردنشین سنندج، ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بر برگزاری تظاهرات روز یکشنبه دانشجویان در دانشگاه تهران حکایت دارد. 

دانشجویان حاضر در این راهپیمایی اعتراضی شعار داده‌اند: «زن، زندگی، آزادی» که به محدودیت‌های گسترده علیه زنان در جامعه ایران اشاره دارد. همزمان برخی زنان معترض به قانون حجاب اجباری نیز طی روزهای اخیر با انتشار تصاویری از موهای بی‌حجاب خود و نیز تصاویر برخوردهای خشن گشت ارشاد با زنان طی سال‌های اخیر خواستار لغو قانون حجاب اجباری در ایران شده‌اند. با این وجود، مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید دارند که مساله حجاب یکی از خطوط قرمز اساسی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و رعایت آن بر پایه قانون و شرع الزامی است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

گشت ارشاد یا امنیت اخلاقی بر پایه مصوبه شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از «راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» در ایران به رسمیت شناخته شده و بر «برخورد با بدحجابی» از وظایف تعدادی از دستگاه‌های اجرایی از جمله نیروی انتظامی تاکید شده است. بر همین اساس، با وجود انتقاد این روزهای برخی چهره‌های اصلاح‌طلب، برخورد با آن چه «بدحجابی» عنوان می‌شود، چه در دوره حاکمیت اصلاح‌طلبان و چه در دولت اصولگرایان با ضعف و شدت‌هایی انجام شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات اعتراضی به مرگ مهسا امینی با وجود سرکوب و تهدید معترضان، با سوزاندن روسری‌ها ادامه یافت

در پی درگیری ۳ ساعته نیروهای امنیتی ایران و جیش العدل در راسک یک مامور پلیس کشته شد

تیراندازی به خودروی گشت پلیس‌راه در سیستان و بلوچستان چهار کشته بر جای گذاشت