وزیر خارجه آمریکا: پاسخ آخر ایران در مذاکرات هسته‌ای یک گام به عقب بود

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زاده با استفاده از   AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد: «ما تنها توافقی را امضا می‌کنیم که برای امنیت ملی‌مان مفید باشد.» در عین حال آقای بلینکن گفت که همچنان امیدهایی برای رسیدن به توافق احیای برجام وجود دارد هر چند آمریکا به‌دنبال توافق به هر قیمتی نیست.

آگهی

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا آخرین پاسخ تهران به مذاکرات احیای برجام را «گامی به عقب» توصیف کرد. آقای بلینکن که برای دیدار با همتایان اروپایی و همپیمانان آمریکا در ناتو به بروکسل سفر کرده، روز جمعه ۹ سپتامبر در پاسخ خبرنگاران گفت: «در طول هفته‌های گذشته موفق شدیم برخی شکاف‌ها را پر کنیم و ایران از برخی خواسته‌های غیرمرتبط خود با برجام دست کشید.»

 با این حال رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با اشاره به پاسخ‌ آخر تهران بر عدم آمادگی واشنگتن در تامین خواسته‌های ایران تاکید کرد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد: «ما تنها توافقی را امضا می‌کنیم که برای امنیت ملی‌مان مفید باشد.» در عین حال آقای بلینکن گفت که همچنان امیدهایی برای رسیدن به توافق احیای برجام وجود دارد هر چند آمریکا به‌دنبال توافق به هر قیمتی نیست.

مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی و اتحادیه‌ اروپا پس از ماه‌ها وقفه بتازگی به مراحل تعیین‌کننده و پایانی خود نزدیک شده، به‌طوری که آگاهان و منابع دیپلماتیک طی هفته‌های گذشته از احتمال امضای قریب‌الوقوع توافق نهایی خبر داده بودند.

اتحادیه اروپا که نقش هماهنگ‌کننده در این مذاکرات را برعهده دارد «متن نهایی» توافق را هشتم اوت به طرفین اصلی یعنی تهران و واشنگتن اطلاع داد.

ایران بتازگی خواستار توقف تحقیقات پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد کم و کیف اورانیوم غنی شده در سه مرکز هسته‌ای ایران شده بود؛ تقاضایی که با مخالفت رافائل گروسی، رئیس آژانس روبرو شده‌ است.

برخی محافل دپپلماتیک و رسانه‌ای ادعا کرده‌اند که حصول توافق نهایی احتمالا به بعد از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا موکول شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولیانوف: بحث بر سر پرونده ایران در نشست شورای حکام بدون صدور قطعنامه خاتمه یافت

رویترز: ایران همزمان با مذاکرات احیای برجام غنی‌سازی زیرزمینی در نطنز را آغاز کرده است

ابهام در آینده مذاکرات احیای برجام؛ اختلاف نظر رسانه‌های حکومتی ایران درباره بسته پیشنهادی اروپا