لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا به عنوان جانشین بوریس جانسون انتخاب شد

لیز تراس، جانشین بوریس جانسون
لیز تراس، جانشین بوریس جانسون Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بوریس جانسون چند هفته پیش به دنبال استعفای شمار زیادی از اعضای هیات دولت اعلام کرده بود که از مقام رهبری محافظه‌کاران و در نتیجه نخست‌وزیری کنار خواهد رفت.

آگهی

حزب محافظه‌کار بریتانیا اعلام کرد که لیز تراس، وزیر خارجه این کشور به عنوان رهبر جدید حزب و جانشین بوریس جانسون در مقام نخست‌وزیری انتخاب شد.

بوریس جانسون چند هفته پیش به دنبال استعفای شمار زیادی از اعضای هیات دولت اعلام کرده بود که از مقام رهبری محافظه‌کاران و در نتیجه نخست‌وزیری کنار خواهد رفت. نخست‌وزیر کنونی بریتانیا قرار است روز سه‌شنبه در دیدار با ملکه الیزابت دوم به طور رسمی از مقام خود کناره‌گیری کند. 

انتظار می‌رود که لیز تراس ساعاتی پس از پذیرش استعفای بوریس جانسون از سوی ملکه بریتانیا به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور معرفی شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

لیز تراس در رقابت نهایی برای انتخاب رهبر جدید محافظه‌کاران موفق به شکست ریشی سوناک، وزیر سابق دارایی شد. رهبر جدید محافظه‌کاران بریتانیا بیش از ۸۱ هزار رای اعضای حزب را به دست آورد. در مقابل ریشی سوناک بیش از ۶۰ هزار رای کسب کرد. 

رهبر جدید حزب محافظه‌کار بریتانیا در سخنرانی اولیه‌اش از «دوست» خود بوریس جانسون تشکر کرد. نخست‌وزیر کنونی بریتانیا نیز در واکنش به انتخاب جانشینش اعضای حزب محافظه‌کار را به «وحدت» فراخواند. 

از تورم، تبعات اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا، تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و پیامدهای اقتصادی آن، افزایش نارضایتی‌ها و موج اعتصاب‌ها به دنبال افزایش قیمت برق و گاز و سوخت به عنوان چالش‌های اصلی پیش‌روی نخست‌وزیر جدید بریتانیا یاد می‌شود. 

لیز تراس سومین نخست‌وزیر زن در تاریخ بریتانیا پس از مارگارت تاچر و ترزا می خواهد بود. او روز چهارشنبه برای اولین بار در مقام نخست‌وزیر در مجلس عوام به پرسش‌های نمایندگان و کیر استارمر، رهبر حزب کارگر پاسخ خواهد داد. این در حالی است که حزب کارگر از محافظه‌کاران در نظرسنجی‌ها پیش افتاده است. 

انتخابات پارلمانی بریتانیا دو سال دیگر برگزار خواهد شد هرچند احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام طی ماه‌های آینده با توجه به انتخاب نخست‌وزیر جدید منتفی نیست. 

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در واکنش به انتخاب لیز تراس به مقام نخست‌وزیری بریتانیا ابراز امیدواری کرد که توافق‌های بین لندن و بروکسل درباره برکسیت «به طور کامل» از سوی دولت جدید محترم شمرده شود. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان هم اعلام کرد که «بی‌صبرانه» در انتظار همکاری با نخست‌وزیر بعدی بریتانیا است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران در حزب محافظه کار بریتانیا؛ جانشین نخست‌وزیر شش هفته‌ای کیست؟

دولت جدید بریتانیا بدون حضور یک مرد سفیدپوست در سمت‌های کلیدی تشکیل شد

عکس دستکاری شده دیگری از کیت میدلتون؛ همسر ولیعهد با تصویر ملکه بریتانیا چه کرده است؟