رئیس موساد در سفر به واشنگتن به‌دنبال چیست؟

ایران و اسرائیل
ایران و اسرائیل Copyright CANVA
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفر رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) به واشنگتن به خودی خود مهم است اما موضوعات مورد بحث «داوید بارنِه‌ئا» و زمان این سفر بر اهمیت آن افزوده است.

آگهی

سفر رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) به واشنگتن به خودی خود مهم است اما موضوعات مورد بحث «داوید بارنِه‌ئا» و زمان این سفر بر اهمیت آن افزوده است.

 در حالی‌که رویارویی «نظامی» ایران و اسرائیل در سوریه بیش از هر زمان دیگری آشکار شده و در برهه‌ای که گمان می‌رود احیای توافق برجام بیش از هر زمان دیگر به واقعیت نزدیک‌تر شده باشد، این سفر دست‌کم برای دولتمردان تهران بیش از پیش پراهمیت شده است.

قرار است رئیس موساد در این سفر با مقامات آمریکایی در کاخ سفید، وزارت خارجه، پنتاگون و همچنین روسای سازمان سیا و کمیته‌های اطلاعاتی  کنگره دیدارهایی داشته باشد.

سفر آقای «بارنِه‌ئا» در پی دیدار اخیر بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل و همچنین مشاور امنیت ملی این کشور، ایال هولاتا از آمریکا صورت می‌گیرد. همزمان لائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل هم مفصلا هفته گذشته تلفنی با جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کرده و مواضع تل‌آویو را به واشنگتن یادآوری کرده است.

روزنامه جروزالم پست با انتشار مطلبی اهمیت این دیدار را بررسی کرده است. دکتر میکائیل ماکوفسکی، رئیس و مدیرعامل موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا این سفر را آخرین مصداق تلاش یک مقام بلندپایه اسرائیلی در شکل دادن سیاست ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران و به‌طور خاص جلوگیری از امضای یک توافق جدید هسته‌ای «خطرناک» با تهران می‌داند.

برنامه ملاقات او با اعضای کمیسیون‌های اطلاعاتی کنگره از این حیث دارای اهمیت است که اسرائیل می‌کوشد بر تعداد نمایندگان جبهه مخالف برجام در کنگره بیافزاید. 

میکائیل ماکوفسکی در توصیف شرایط موجود می‌گوید: «نگرانی من این است که تلاش‌های اسرائیل همچنان تأثیر محدودی بر سیاست ایالات متحده داشته باشد، مگر اینکه کارزار عمومی‌تری، با هدف برانگیختن مخالفت‌های گسترده‌تر در کنگره و در میان عامه مردم آمریکا را سازماندهی کند.»

دنی آیالون، قائم‌مقام اسبق وزیر خارجه اسرائیل هر بازدید رئیس موساد از واشنگتن را به‌خودی‌خود مهم می‌داند؛ مسئله‌ای که با توجه به زمان و موضوعات مورد بحث آن را مهم‌تر هم می‌کند. 

این مقام پیشین اسرائیل در ادامه می‌گوید:‌ «با این حال، به دلیل علاقه آمریکا به کاهش قیمت نفت و تمایل رئیس جمهور بایدن برای دستیابی به یک دستاورد دیپلماتیک قبل از انتخابات میان دوره‌ای نوامبر، به توانایی اسرائیل برای تغییر قابل توجه موضع آمریکا در قبال ایران اعتقاد چندانی ندارم». 

وی تاکید دارد که: «اگر توافقی حاصل نشود، فقط نتیجه خواست ایران است.» علیرغم تحولات چند روز اخیر «داوید بارنِه‌ئا» به دنبال متقاعد کردن ایالات متحده برای تشدید مواضع خود در رابطه با تحقیقات آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی در مورد سایت‌های هسته‌ای ایران و نپذیرفتن هرگونه تخفیف در تحریم  سپاه پاسداران خواهد بود. او همچنین احتمالاً دولت بایدن را تحت فشار قرار خواهد داد تا موضع متقابلی را در مورد چگونگی اقدام در صورت تقلب ایرانی‌ها پس از امضای توافق، هماهنگ کند و تاکید داشته‌باشد که بندهای مدت‌دار توافق بعد از سال ۲۰۳۰ تمدید شود.»

از سوی دیگر دکتر جاناتان شانزر، قائم‌مقام ارشد بنیاد تحقیقاتی دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن بر این اعتقاد است که «بارنِه‌ئا» پیش از این سفر هم به‌شدت علیه این توافق در محافل داخلی اسرائیل صحبت کرده بود. واکنش رئیس موساد در واقع پاسخی بود بر گروهی از چهره‌های رسانه‌ای چپ در اسرائيل که در حال القای این اندیشه بودند که دولت اسرائیل با توافق احیای برجام موافقت کرده است.

آقای شانزر با تاکید بر اینکه قطعا این موضع تل‌آویو نبوده و نیست تصریح کرد که حالا «داوید بارنِه‌ئا» عازم واشنگتن شده تا با آمار و ارقام و ارائه شواهد اثرات و پیامدهای چنین اقدام احتمالی‌ای را در اقدامات آتی اسرائیل برای هم‌پیمانان آمریکایی تل‌آویو ترسیم کند. این یک پیام مهم و جدی از سوی اسرائیل به واشنگتن است که ابلاغ آن فقط از دست مقامی همچون رئیس موساد بر‌می‌آید.

به‌زعم جروزالم‌پست، رئیس موساد با این پیش‌فرض راهی آمریکا شده که امیدی به تغییر محاسبات آمریکا ندارد اما بر این باور است که هشدارهایش جدی گرفته خواهد شد؛ چه در زمینه فعالیت‌های تهران و چه در زمینه افزایش اقدامات اسرائیل.

همزمان لیندسی گراهام، سناتور مشهور جمهوری‌خواه آمریکایی روز دوشنبه ۵ سپتامبر با حضور در بیت‌المقدس در یک کنفرانس‌مطبوعاتی در مورد نگرانی‌های اسرائیل به‌عنوان یکی از متحدین نزدیک واشنگتن به سئوالات مربوطه پاسخ داد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نامه ۵ هزار مقام و مامور امنیتی سابق اسرائیل به بایدن: توافق جدید هسته‌ای با ایران را امضا نکنید

جزئیات دقیق از زمان و نحوه احیای برجام از نگاه روزنامه معروف اسرائیلی

اسرائیل: غربی‌ها میز مذاکرات هسته‌ای با ایران را ترک کنند