لاپید: در حال مدیریت یک کارزار فشرده برای جلوگیری از امضای توافق خطرناک با ایران هستیم

لاپید، بنت و گانتس
لاپید، بنت و گانتس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در نشست هفتگی کابینه در روز یکشنبه چهار سپتامبر گفت که اسرائیل در تلاش است تا از امضای توافق هسته‌ای جدید قدرت‌های جهانی با ایران جلوگیری کند.

آگهی

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در نشست هفتگی کابینه در روز یکشنبه چهار سپتامبر گفت که اسرائیل در تلاش است تا از امضای توافق هسته‌ای جدید قدرت‌های جهانی با ایران جلوگیری کند.

وی گفت: «ما در حال مدیریت یک کارزار فشرده هستیم که هدف آن جلوگیری از امضای یک توافق خطرناک بین ایران و قدرت‌های جهانی است.» وی تصریح کرد که با سفر رئیس موساد به آمریکا برای مقامات آمریکایی موضع اسرائیل درباره خطرات بزرگ موجود در توافق توضیح داده می‌شود.

اسرائیل به شدت با هرگونه تلاش برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مخالف است و می‌گوید به توافقی که در حال حاضر محل بحث است پایبند نخواهد بود.

اسرائیل و ایالات متحده اقدام نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرده‌اند.

گزارش روزنامه اسرائیلی درباره توافق با ایران

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی به نقل از یکی از مقامات اسرائیلی که از مذاکرات مطلع است گفت: «ایران پیوسته از تاخیر به‌عنوان یک تاکتیک مذاکره‌ای استفاده می‌کند و اصرار این کشور به بسته شدن پرونده سوال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ممکن است به منزله تعویق دیگری باشد حتی اگر توافق به‌طور کلی منتفی نشود.»

یک منبع دیگر اسرائیلی نیز به هاآرتص گفت که مذاکرات ممکن است تا پس از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در نوامبر به تعویق بیافتند. طبق این گزارش، فرض اسرائیل این است که ایالات متحده می‌خواهد هرچه زودتر این توافق را امضا کند تا موضوع را پشت سر بگذارد در حالی که ایران به‌دنبال آن است تا قبل از تصمیم‌گیری درباره امضای توافق جدید یا خروج کامل از آن تا حد ممکن دستاوردهایی داشته باشد.

اسرائیل همچنان مدعی است با وجود اینکه ایران اقداماتی را برای آماده کردن افکار عمومی برای امضای احتمالی توافق انجام داده است اما شکاف بین طرفین در چندین موضوع کلیدی همچنان زیاد است.

انتظار می‌رود دیوید بارنیا، رئیس موساد روز دوشنبه برای سلسله نشست‌هایی در این زمینه با مقامات ارشد آمریکایی به واشنگتن برود. بارنیا سومین فرستاده اسرائیلی است که در دو هفته گذشته برای اعمال فشار بر مقامات ارشد دولت آمریکا درباره این توافق به واشنگتن سفر کرده‌اند. 

ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل حدود دو هفته پیش با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا ملاقات کرد و گزارش داد که ایالات متحده در حال تشدید موضع خود در قبال تهران است. بنی گانتس، وزیر دفاع که هفته گذشته به واشنگتن رفت این تصور را داشت که احتمال رسیدن به توافق کمتر و کمتر می‌شود. مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با همتایان اسرائیلی خود به صراحت گفته‌اند که ایالات متحده درباره موضوعی که در حال حاضر در مرکز مذاکرات قرار داد سازش نمی‌کنند. تهران خواستار بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برخی از مکان‌های اعلام نشده است. آژانس می‌گوید در این مکان‌ها ردی از اورانیوم یافته است.

تعویق تا انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا به نفع کیست؟

هاآرتص به نقل از دیگر منابع اسرائیلی گفت که به تعویق انداختن توافق تا انتخابات میان دوره‌ای آمریکا به نفع اسرائیل و یک هدف مهم است. اگر جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا را به دست گیرند، کسب اکثریت آرای کنگره برای حمایت از توافق و رای به تصویب آن برای جو بایدن دشوارتر خواهد شد. منابع سیاسی اسرائیل پیش‌بینی می‌کنند که نمایندگان جمهوری‌خواه پیشنهادی را برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای ارائه خواهند کرد و این امر می‌تواند با اکثریت رای آورد. در صورت تصویب چنین پیشنهادی بایدن می‌تواند آن را وتو کند و برای رای‌گیری دیگری بفرستد اما تحت این سناریو برای لغو پیشنهاد جمهوری خواهان و تایید توافق هسته‌ای به سختی تحت فشار قرار خواهد گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جزئیات دقیق از زمان و نحوه احیای برجام از نگاه روزنامه معروف اسرائیلی

گانتس در آمریکا: حتی با احیای برجام گزینه نظامی علیه ایران باید روی میز بماند

اسرائیل: غربی‌ها میز مذاکرات هسته‌ای با ایران را ترک کنند