بورل: امیدوارم در روزهای آینده برجام احیا شود، ایران: نیازمند توافق قوی‌تری هستیم

جوزپ بورل
جوزپ بورل Copyright CANVA PRO
Copyright CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۳۱ اوت، ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده توافق هسته‌ای ایران احیا شود که تهران می‌گوید باید متن توافق قوی‌تر شود.

آگهی

در حالی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۳۱ اوت، ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده توافق هسته‌ای ایران احیا شود که تهران می‌گوید باید متن توافق قوی‌تر شود.

بورل در پایان نشست غیررسمی وزرای امور خارجه اروپا در پراگ در پاسخ به خبرنگاری گفت: «امیدوارم در روزهای آینده فرصت را از دست ندهیم و بتوانیم توافق را به نتیجه برسانیم.»

وی با اشاره به اینکه بیش از سه هفته است که اروپا متن پیش‌نویس را به طرفین ارائه داده است افزود: «نظرات ایران و آمریکا را دریافت کردیم. به نظرم نظرات هر دو طرف منطقی و معقول بودند.»

وی تاکید کرد که در این بین «وجه اشتراک» وجود دارد و توافقی در دست است که نگرانی همه طرف‌ها را لحاظ کرده است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران امروز در مسکو گفت: «ما آخرین متن طرف آمریکایی را دریافت کردیم و همکاران من با دقت و سرعت لازم در حال بررسی دقیق پیشنهادات طرف آمریکایی هستند. ما در مورد تضمین نیازمند متنی قوی‌تر هستیم و باید ضمانت‌های قوی ‌تر در این موضوع داشته باشیم.»

آمریکا هفته گذشته پاسخ ایران را برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در گفتگوهای احیای برجام طبق متن پیشنهادی اروپا داد. این در حالی است که نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران چند روز پیش اعلام کرد که بررسی پاسخ‌های آمریکا درباره طرح اتحادیه اروپا برای احیای برجام تا پایان این هفته ادامه دارد.

آخرین موضع ایران چیست؟

با این حال امیرعبداللهیان گفت: «یکی از موضوعاتی که در تبادل پیام‌های شفاهی ما با طرف‌های مذاکره کننده مورد توجه قرار گرفته ولی باید در متن هم آن را نیرومندسازی کنیم این است که اولا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفا بر تکلیف و وظیفه فنی خود متمرکز شود. ثانیا برای ایران قابل قبول نیست که پس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجددا شاهد برخی از دیدگاه‌های سیاسی و اتهامات بی‌اساس آژانس باشیم.»

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه تهران به مسائل پادمانی آژانس هم توجه دارد، تصریح کرد: «اگر آمریکا واقع‌بینانه عمل کند و متن موجود را نیرومندسازی کنیم، رسیدن به توافق دور از دسترس نخواهد بود.»

این موضوع اشاره به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد که از ایران خواسته است درباره وجود اورانیوم در برخی مکان‌های اعلام نشده پاسخ دهد.

ایران خواستار مختومه شدن مسئله پادمانی همزمان با برجام است تا به گفته تهران، در آینده دیگر فضای برای اعمال فشار علیه ایران و یا اعمال تحریم‌های تازه مسدود شود. این در حالیست که کشورهای غربی موضوع مسائل پادمانی و برجام را دو مسئله غیرمرتبط با یکدیگر می‌خوانند و از ایران خواسته‌اند بدون ارتباط دادن این مسئله به گفتگوهای احیای برجام به پرسش‌های آژانس پاسخ دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احیای برجام؛ واشنگتن: پاسخ تهران را دریافت کردیم ولی متاسفانه سازنده نیست

وضع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران؛ فرانسه مصمم، آلمان خواستار بررسی‌های قانونی بیشتر است

چرا آمریکا نمی‌تواند در پاسخ به حمله ایران به اسرائيل تحریم‌های نفتی علیه تهران را شدت بخشد؟