افزایش ۱۲۸ درصدی گردشگران؛ تولید ناخالص داخلی ترکیه با رشد ۷.۶ درصدی از ۸۰۰ میلیارد دلار گذشت

استانبول، ترکیه
استانبول، ترکیه Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همچنین بر اساس داده‌های رسمی، ترکیه از ژانویه تا ژوئیه گذشته میزبان بیش از ۲۳ میلیون بازدیدکننده خارجی بوده که با افزایش سالانه ۱۲۸ درصدی، راه را برای کسب درآمد ۳۷ میلیارد دلاری هدفگذاری شده دولت رجب طیب اردوغان از محل گردشگری در سال ۲۰۲۲ هموار کرده است.

آگهی

تولید ناخالص داخلی سالانه ترکیه در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ۷.۶ درصد افزایش یافت و از ۷۹۳ میلیارد دلار در یکسال منتهی به مارس گذشته به ۸۲۸ میلیارد دلار در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ میلادی رسید. 

مصرف خانوارها که سهم عمده‌ای در رشد اقتصادی ترکیه داشته، نسبت به سه ماهه دوم سال پیش ۲۲.۵ درصد افزایش یافته و در همین مدت، نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، معیاری برای سنجش میزان سرمایه‌گذاری کسب و کارها، ۴.۷ درصد رشد کرده است. صادرات ترکیه نیز طی این مدت ۱۶.۴ درصد بالاتر رفته و واردات این کشور نیز ۵.۸ درصد افزایش یافته است.

همچنین بر اساس داده‌های رسمی، ترکیه از ژانویه تا ژوئیه گذشته میزبان بیش از ۲۳ میلیون بازدیدکننده خارجی بوده که با افزایش سالانه ۱۲۸ درصدی، راه را برای کسب درآمد ۳۷ میلیارد دلاری هدفگذاری شده دولت رجب طیب اردوغان از محل گردشگری در سال ۲۰۲۲ هموار کرده است. بر همین اساس، نرخ رشد سالانه خدمات در سه ماهه دوم امسال به ۱۸.۱ درصد رسیده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده که با یک انتخاب بین نسبت رشد و تورم روبرو است، از یک مدل اقتصادی دفاع می‌کند که افزایش صادرات، تولید و اشتغال را با اتکا به اعطای تسهیلات ارزان بانکی به ثبات قیمت‌ها و نرخ ارز ترجیح می‌دهد. چنان که نورالدین نباتی، وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه اخیرا تاکید کرد: «ما در مورد رشد کوتاه نمی‌آییم و به همین خاطر مبارزه با تورم طول می‌کشد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

روند صعودی تورم در ترکیه از پاییز گذشته و پس اقدام بانک مرکزی این کشور مبنی بر کاهش ۵۰۰ واحد درصدی نرخ بهره و اعلام نرخ ۱۴ درصدی همزمان با سقوط ارزش لیر و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، سرعت گرفت و در ماه ژوئیه با ثبت نرخ ۷۹.۶ درصدی به بالاترین سطح خود در ۲۴ سال گذشته رسید.

نرخ برابری هر لیر ترکیه نیز در سال گذشته میلادی ۴۴ درصد و در سال جاری میلادی هم حدود ۲۷ درصد در مقابل دلار آمریکا کاهش یافته است.

با این حال، بانک مرکزی ترکیه نزدیک به دو هفته پیش نرخ بهره پایه را یک واحد درصد کاهش داد و از ۱۴ به ۱۳ درصد رساند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اقتصاد ترکیه؛ تورم لجام گسیخته و سقوط ارزش لیر

دعوتنامه لیر برای یونانی‌ها و بلغاری‌ها؛ بازار ترکیه به کام گردشگران خارجی شد

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟