داستان نظامیانی که با سرپیچی از دستور قهرمان شدند

دزموند داس
دزموند داس Copyright AP/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در مطلب پیش رو با نظامیانی آشنا می شویم که هر چند از دستور فرماندهانشان سرپیچی کردند اما نهایتا لقب قهرمان ملی نصیبشان شد.

آگهی

یکی از مهم‌ترین اصولی که نظامیان در بدو ورود به ارتش فرامی‌گیرند اطاعت از دستورات مافوق است.

افسران و فرماندهان ارتش حتی می توانند از سربازانشان بخواهند که دست به یک ماموریت انتحاری بزنند، البته، در صورتی که با این کار به هدف بزرگتری برسند. سربازان باید اطمینان داشته باشند که یک فرمانده نمی خواهد لزوما به آنها آسیب برساند بلکه هدف اصلی منافع ملی است. با این حال در مطلب پیش رو نام ۸ نظامی فهرست شده که به دلیل «غیرقانونی بودن دستور» از فرمان مافوقشان سرپیچی کردند اما به عنوان «قهرمان» مورد تقدیر قرارگرفتند.

سرباز تفنگدار آمریکایی داكوتا مایر

وی اولین سرباز تفنگدار زنده است که از زمان جنگ ویتنام مدال افتخار دریافت می کند. 

داستان از آنچه بعدها به نبرد «گنجگال»‌ افغانستان در سال ۲۰۰۹ مشهور شد، بر می گردد. در هشتم سپتامبر سال ۲۰۰۹ چندین تن از نیروهای نظامی افغان به همراه نظامیان آمریکایی که به جستجوی نیروهای طالبان در نزدیکی گنجگال رفته بودند به محاصره طالبان در می آیند. محاصره ای که بدلیل سهل انگاری نیروی هوایی و عدم پشتیبانی ساعت ها طول می کشد و جان بیش از ۲۰ نظامی را شدیدا تهدید می کند. 

Pablo Martinez Monsivais/AP
سرباز قهرمان امریکاییPablo Martinez Monsivais/AP

در همین اثنا بود که سرباز تفنگدار، داکوتا مایر،‌ که در نزدیکی محل محاصره بود، بدون توجه به دستورات فرماندهان خود، عقب نشینی نکرد و به کمک همرزمان خود رفت. 

مایر موفق شد جان چندین تن از همرزمان آمریکایی و افغان را با این جسارت مثال زدنی نجات دهد. او به جای اینکه بدلیل عدم اطاعت از مافوق خود بازداشت و مواخذه شود، از باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده، مدال افتخار دریافت کرد. 

دانیل هلینگز، فرمانده فداکار

هلینگز در حال گشت زنی مشترک با همرزمان افغان و بریتانیایی در استان هلمند بود که این گروه گشت زنی قربانی انفجار اولین مین دست ساز قرارمی گیرند و دو نفر از همرزمان هلینگز مجروح می شوند. 

Brennan Linsley/AP2011
سربازان بریتانیا در افغانستانBrennan Linsley/AP2011

سپس انفجار مین دوم، سومین نفر را مجروج می کند.  فرمانده هلینگز در این لحظه دستور عقب نشینی فوری می دهد. اما همزمان با نشستن روی زمین و جستجو با نوک انگشتان ۴ مین دیگر پیدا می کند. او در حالی که سینه خیز روی زمین بود موفق شد تمام مین های دست ساز آن منطقه را پیدا و خنثی کند. جسارت و شجاعت این فرمانده ارتش بریتانیا باعث شد تا ملکه الیزابت به وی مدال افتخار« گلنتری» اهدا کند. 

ارتش شوروی، جنگ سرد و افسری که جلوی یک جنگ اتمی را گرفت

استانیسلاو پتروف  نام یک درجه‌ دار روس است که در سال ۱۹۸۳، در اوج دوران جنگ سرد، با تسلطی بی سابقه بر اعصاب و تصمیم گیری درست خود از «پاتک» اتمی اتحاد جماهیر شوروی در برابر ایالات متحده آمریکا جلوگیری کرد. به گفته ناظران سیاسی این پاتک اتمی می‌توانست  در نوع خود نسل بشر را به خطر بیندازد. 

Pavel Golovkin/AP
تصویری از استانیسلاو پتروف در خانه اش در مسکو سال ۲۰۱۵Pavel Golovkin/AP

روز ۲۶ سپتامبر سال ۱۹۸۳، پتروف که افسر ارشد در مقر کنترل سیستم های رادار ماهواره و فرماندهی فاز یک تاسیسات موشکی روسیه در منطقه سوخوپوف بود، به یکباره متوجه می شود که رایانه ها درباره حضور یک موشک اتمی آمریکایی در آسمان روسیه هشدار می دهند.

 با این حال او واکنشی نشان نمی دهد چون فکر می کند که ممکن نیست روزی آمریکا تنها با یک موشک حمله کند. 

اما پس از چند دقیقه شاهد حضور پنج موشک دیگر در آسمان می شود. 

در این لحظه او تنها کسی است که می تواند با فشار دادن «دکمه قرمز» آغازگر یک جنگ اتمی باشد. 

با این حال او این کار را نمی کند. پتروف به جای یک تصمیم سریع و نابجا، با ستاد ارتش تماس گرفت و تنها تاکید کرد که «سامانه رایانه های و راداری اشکال جدی پیدا کرده است.» یکی از مهم ترین تصمیم هایی که آینده بشریت در گروی آن قرارداشت در تنها ۲۳ دقیقه بدست آمد. 

پتروف سال ها بعد در مصاحبه به خبرنگاران درباره این ۲۳ دقیقه گفت: «در یک لحظه جهانی را دیدم که با خاک یکسان شده و هیچ جانداری در آن زندگی نمی کند.» 

ماه های پس از این اتفاق دانشمندان شوروی متوجه شدند که که تنها بازتاب نور خورشید بوده که اشتباها به رایانه های سیستم موشکی این کشور پیام موشکی داده اند و خبری از موشک های آمریکایی نبوده است. 

کار بزرگ و انسانی این افسر درجه دار سال‌ها از سوی شوروی و پس از فروپاشی، از سوی دولت های روسیه مخفی نگاه داشته شد و تنها در سال ۱۹۹۸ بود که اولین بار عمل انسان دوستانه این افسر در رسانه‌ها بازتاب داشت. 

پس از آن در سال ۲۰۰۴، «اتحادیه شهروندان جهان» که مقر آن در سانفرانسیسکو است «جایزه شهروند جهانی» را به این افسر روس اهدا کرد. در سال ۲۰۰۶ هم سازمان ملل از استانیسلاو پتروف قدردانی کرد. این افسر درجه دار در سال ۲۰۱۷ در خانه‌اش در مسکو درگذشت. 

آگهی

بنیا رایین، سربازی که سرپیچی کرد از دستور اما جان همرزمانش را نجات داد

تعدادی از سربازان اسرائیلی بدون نقشه ای دقیق در سال ۲۰۰۶ در حین گشت زنی در جنوب لبنان گم می شوند. در حالی که نیروهای ارتش اسرائیل سعی می کردند تا آنها را پید اکنند و به کشور بازگردانند، حدود ۲۰ مرد در دوردست ظاهر می شوند و فرمانده عملیات نجات فکر می کند که آنها از اعضای حزب الله هستند و از بنیا رایین، سرباز اسراییلی می خواهد که به سمت آنها آتش بگشاید.

 اما رایین که چندان مطمئن نبود از دستور فرمانده سرپیچی می کند و سوار یک تانک شده خود به سمت این مردان می رود. او پس از رسیدن به مردان مسلح متوجه می شود که آنها نه نیروهای حزب الله بلکه همرزمان اسرائیلی اش هستند.  مادر این سرباز بعدها به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت: «چون او از اجرای دستور فرمانده خود امتناع کرد، جان این سربازان نجات یافت.» 

رایین خود بعدها پس از اصابت موشک حزب الله به تانکی که فرماندهی می کرد، کشته شد. او یکی از آخرین اسرائیلی هایی بود که در طول جنگ کشته شد.

ستوان دیوید تیچ، ارتش ایالات متحده، جنگ کره

این افسر ارتش آمریکا که برای شرکت در جنگ به کره رفته بود، یکی از فرماندهان  تانک‌های آمریکایی بود. او ناگهان در جریان یکی از مرگبارترین نبردها پیامی نگران کنند را از سوی تکاوران ارتش دریافت کرد. 

پیامی که نشان از محاصره شدن کامل تکاوران داشت. این تکاوران به گفته خود با هزاران سرباز کمونیست در نبرد رودررو قرارگرفته بودند. 

آگهی

ستوان تیچ به محض دریافت پیام سعی کرد تا برای پشتیبانی و نجات تکاوران از مهلکه با تانک به محل برود اما فرمانده او دستور داد که همه تانک‌ها باید عقب نشینی کنند. این ستوان ارتش چند لحظه به دستور فرمانده جواب نداد و نهایتا تصمیم گرفت با سرپیچی از دستور برای کمک به سمت همرزمانش برود. 

Anonymous/AP
تانک های آمریکایی در جریان جنگ کرهAnonymous/AP

 این ستوان با تانک تحت هدایت خود و چهار تانک دیگر که همه را کاملا استتار کرده بود به سمت میدانی رفت که تکاوران در آن محاصره شده بودند. او نهایتا موفق شد در یک عملیات شجاعانه تمام تکاوران گرفتار را نجات دهد. این افسر ارتش آمریکا تا سال‌ها نامه هایی دریافت می کرد که خانواده های آن تکاوران از او بخاطر شجاعت و سرپیچی درستش از دستور فرماندهان عالی رتبه تشکر می کردند. 

سربازی ضدجنگ که در جنگ تبدیل به قهرمان می شود

دزموند توماس داس، سرجوخه‌ نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا بود که به عنوان بهیار یک گروهان پیاده در جنگ جهانی دوم فعالیت می‌کرد. 

یک شخصیت ضدجنگ که حتی حاضر نبود در میدان نبرد سلاحی حمل کند.

 با این حال در جریان نبرد مرگبار اوکیناوا در جنگ جهانی دوم با وجود شلیک‌های بی‌وقفهٔ دشمن (ژاپن)، یک تنه جان بیش از ۷۵ نفر از همرزمانش را نجات داد. کار او باعث شد تا بعد از جنگ، هری ترومن، رئیس جمهوری وقت به او مدال افتخار بدهد. 

آگهی
C.B. Schmelter/AP
تندیس این سرجوخه آمریکاییC.B. Schmelter/AP

وی تنها مخالف جنگی شد که موفق به دریافت مدال‌های افتخاری برای کارهایی فراتر از انجام وظیفه در طول جنگ گردیده‌ است.  

دزموند توماس داس بر این باور بود که هیچ انسانی نباید انسان دیگری را بکشد و همین مساله باعث شده بود تا مرتبا مورد تمسخر فرماندهان و سربازان دیگر قرارگیرد. 

مل گیبسون، هنرپیشه و کارگردان آمریکایی فیلم «ستیغ هک‌ سا» را با بازی اندرو گارفیلد در خصوص زندگی و شجاعت های توماس داس ساخت.  این فیلم، در سال ۲۰۱۶، ۱۰ سال پس از مرگ آقای داس به‌روی پرده سینماها رفت و دو جایزه اسکار هم گرفت. 

Max Becherer/AP
معرفی فیلم مل گیبسونMax Becherer/AP

سربازی که یک تنه ارتش را به عقب راند

توماس کیوری دریک، یک سرباز استرالیایی و دریافت کننده صلیب ویکتوریا است. نشانی که بالاترین نشان افتخار «در رویارویی با دشمن» است که به اعضای ارتش سلطنتی بریتانیا و نیروهای مسلح کشورهای مشترک المنافع اهدا می شود.

در نوامبر سال ۱۹۴۳، در جریان جنگ جهانی دوم، دریک به دلیل حمله به موقعیت بسیار دفاع شده ژاپن در ساتلبرگ، گینه نو، نشان ویکتوریا را دریافت کرد.

آگهی

 او برای این کار در حالی که جان خود را به خطر می انداخت از صخره ای بلند مخفیانه بالا رفت تا محل استتار شده ارتش ژاپن که محل اصلی تیربار و تک تیراندازان بود را کشف و منهدم کند. او با این کار باعث عقب نشینی ارتش ژاپن از ساتلبرگ شد.  او بعدها، در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم، ۲۴ ماه مه ۱۹۴۵،  در نبرد با ارتش ژاپن در فیلیپین جان باخت. 

اولین خلبان آمریکایی با مدال افتخار

فرانک لوک جونیور خلبان جنگنده آمریکایی بود که ۱۹ بار در جریان جنگ اول جهانی و در چند عملیات مختلف موفق شد ارتش دشمن را عقب براند. اما آخرین بار در هفته های پیش از پایان جنگ جهانی اول، در سپتامبر ۱۹۱۸، زمانی که با سرپیچی از دستور فرمانده اش که از او خواسته بود به مرخصی برود، به شکار بالن های ارتش آلمان رفت و  توسط یک تیربار ارتش آلمان مورد حمله قرارگرفت و زخمی شد.

AP Photo
تصویری از این خلبانAP Photo

 با این حال موفق شد با وجود  هواپیما را به زمین برساند و سقوط نکند. پس از آن، در روی زمین در نزدیکی مرز آلمان و فرانسه، مورد حمله نیروهای آلمانی قرارگرفت و با وجود مقاومت شجاعانه نهایتا کشته شد. 

فرانک لوک جونیور اولین خلبان ارتش آمریکاست که موفق شده مدال افتخار و درجه  اولین تک خال USAAS نیروهای هوایی را در یک روز بدست بیاورد. پایگاه نیروی هوایی لوک در آریزونا، یک تأسیسات آموزشی خلبانی نیروی هوایی ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم، به افتخار او نامگذاری شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روس‌ها در «نبرد یخ»؛ همانند اجدادمان با اروپا می‌جنگیم

چرا صدام حسین پیشرفته‌ترین جنگنده‌های عراق را در شن و ماسه دفن کرده بود؟

نتایج یک تحقیق: جنگ هسته‌ای تمام عیار می‌تواند باعث مرگ ۵ میلیارد نفر شود