خوشبینی بورل درباره رسیدن به توافق؛ نورنیوز: بررسی پاسخ‌های آمریکا تا پایان هفته ادامه دارد

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره توافق هسته‌ای و احیای برجام
مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره توافق هسته‌ای و احیای برجام Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از سوی دیگر روزنامه تندروی کیهان، روز گذشته در مطلبی خواستار صبر دوماهه ایران در این زمینه شد و نوشت: «آن طرفی که باید عجله کند ما نیستیم. دو ماه! فقط دو ماه دیگر اگر اوضاع به همین شکل ادامه یابد، اوضاع زمین تا آسمان تغییر خواهد کرد!»

آگهی

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که بررسی پاسخ‌های آمریکا درباره طرح اتحادیه اروپا برای احیای برجام تا پایان این هفته ادامه دارد. این در حالی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رسیدن به توافق ابراز خوش‌بینی کرد. 

این رسانه تصریح کرد که ایران «محورهای اصلاحی» را مطرح کرده بوده که آمریکا به آن ها پاسخ داده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه گذشته اعلام کرده بود که یک متن مصالحه پیشنهادی را ارائه کرده است که این متن در حال حاضر بین ایران و آمریکا در حال گردش است.

بورل امروز یکشنبه نیز در گفت‌وگو با یک روزنامه اتریشی درباره احیای برجام طبق متن پیشنهادی اروپا گفت: «از آمریکا پاسخ گرفتم. اکنون بر عهده ایران است که پاسخ دهد.» وی تاکید کرد: «ما به لحظه حساس رسیده‌ایم. خوش‌بین هستم که آخرین میلی‌مترها است. این موضوع دنیا را کمی امن‌تر می‌کند.»

همزمان نورنیوز نوشت که «بررسی دقیق» پاسخ‌های آمریکا در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند دست‌کم تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.

این در حالیست که روزنامه جمهوری اسلامی نوشته موارد مهمی از خواسته‌های ایران مورد قبول آمریکا واقع نشده و بوی توقف مذاکرات و شکست مذاکرات می آید.

نخست وزیر اسرائیل خواستار دیدار با جو بایدن است؛ رئیس موساد عازم واشنگتن می شود

این در حالی است که یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل در بحبوحه نگرانی از توافق قریب‌الوقوع بین واشنگتن و تهران درخواست ملاقات با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را در جریان سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل را کرده است.

رسانه‌های دولتی اسرائیلی گزارش دادند لاپید امیدوار است که در تاریخ ۲۰ سپتامبر، روزی که رئیس جمهوری آمریکا قرار است در مجمع عمومی سخنرانی کند با بایدن دیدار داشته باشد. اگر برنامه این دیدار نهایی شود یک یا دو روز قبل از سخنرانی رسمی لاپید در سازمان ملل است.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل در دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا خواستار ارتقای قابلیت‌های نظامی برای رویارویی با ایران بدون توجه به امضای توافق هسته‌ای شده بود.

آخرین مواضع کیهان و اسرائیل درباره قریب‌الوقوع بودن توافق

از سوی دیگر روزنامه تندروی کیهان، روز گذشته در مطلبی خواستار صبر دوماهه ایران در این زمینه شد و نوشت: «آن طرفی که باید عجله کند ما نیستیم. دو ماه! فقط دو ماه دیگر اگر اوضاع به همین شکل ادامه یابد، اوضاع زمین تا آسمان تغییر خواهد کرد!»

این رسانه البته مشخص نکرده است که دقیقا تا دو ماه آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد اما گفته است: «قطعا اوضاع امروز بهتر از یک‌سال قبل است و طبق پیش‌بینی‌های مراکز معتبر بین‌المللی، اوضاع رفته‌رفته بهتر هم خواهد شد. دولت سیزدهم هم نشان داده بدون برجام و اف‌ای‌تی‌اف می‌شود کارهای بزرگی کرد.»

این رسانه‌ با این حال در صحت و سقم اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای تردید کرده و گفته که خبری از رعایت خطوط قرمز در این اخبار دیده نمی‌شود و قرار نیست تمام تحریم‌ها لغو شود و سپاه نیز همچنان در فهرست تحریم‌ها باقی می‌ماند و هیچ تضمین محکمی و قابل نقضی نیز در کار نیست.

این نظرات در حالی مطرح می‌شود که دیوید بارنیا، رئیس موساد توافق جدید هسته‌ای ایران را یک «فاجعه استراتژیک» برای اسرائیل عنوان کرده است. به گزارش منابع اسرائیلی او قرار است طی روزهای آینده با محوریت برجام به واشنگتن سفر کند. رئیس موساد در جریان این سفر پشت درهای بسته با کمیته های اطلاعاتی مجلس نمایندگان و سنا هم دیدارهایی خواهد داشت.

او پنجشنبه گذشته گفته بود که «ایالت متحده برای دستیابی به توافقی که بر اساس دروغ است عجله می‌کند.»

وی تصریح کرده بود که به نظر می‌رسد توافق با توجه به نیازهای آمریکا و ایران اجتناب‌ناپذیر باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلومبرگ: حل اختلاف تهران و واشنگتن بر سر جزییات کلیدی احیای برجام شاید چند هفته طول بکشد

مذاکرات احیای برجام؛ آمریکا می‌گوید ایران «امتیازاتی داده است»

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد