آخرین تحولات جنگ اوکراین؛ روسیه برگزاری همه‌پرسی الحاق مناطق اشغالی را به تاخیر می‌اندازد

جنگ اوکراین
جنگ اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین هشدار داده که روسیه ممکن است بخواهد پیش از سالگرد جشن استقلال اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی دست به عملیاتی تازه و کثیف بزند.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین هشدار داده که روسیه ممکن است بخواهد پیش از سالگرد جشن استقلال کشورش از اتحاد جماهیر شوروی سابق دست به عملیاتی تازه و کثیف بزند. 

مراسم جشن استقلال اوکراین از شوروی روز چهارشنبه ۲۴ اوت برگزار می‌شود و رئيس جمهوری اوکراین نگران است که مسکو بخواهد پیش از آن، دست به عملیاتی تازه علیه اوکراین بزند. 

حمله موشکی روز شنبه روسیه به ووزنسنسک، شهری در حدود ۳۰ کیلومتری نیروگاه هسته‌ای پیودنوکراینسک در استان میکولایف، ۱۴ نفر از جمله ۱۲ کودک را زخمی کرد. ضمن اینکه این حملات بر نگرانی‌ها در خصوص وقوع یک فاجعه هسته‌ای در این مناطق دامن زده است. 

در آخرین تحولات مرتبط با جنگ اوکراین، موسسه مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن در تحلیلی می‌گوید هرچند نیروهای روسیه به حملات خود به شهرهای استراتژیک در شرق و جنوب اوکراین ادامه داده‌اند اما تاکنون نتوانسته‌اند در دور جدید حملات خود به دستاورد مهمی دست یابند. 

از سوی دیگر میخائیل رازوژایف فرماندار منصوب شده از سوی مسکو در شبه جزیره کریمه اعلام کرد که یک پهپاد اوکراینی تلاش داشته به مقر ناوگان روسیه در دریای سیاه حمله کند که ناکام مانده و نتوانسته خسارت‌ چندانی به بار بیاورد. این حمله در ادامه یک رشته انفجار در مکان‌های راهبردی و کلیدی در شبه جزیره کریمه رخ داده که البته اوکراین مسئولیت آنها را برعهده نگرفته است. 

وزارت دفاع روسیه، همچنین اوکراین را متهم کرده که سربازان روسی را در منطقه جنوبی شرقی زاپوریژیا مسموم کرده‌اند. وزارت اوکراین با رد این اتهام تاکید کرده که احتمالا نیروهای روسی کنسرو گوشت تاریخ مصرف گذشته خورده و در نتیجه مسموم شده‌اند. 

در آخرین تحولات میدانی هم، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرده که نیروهای روسی توانسته‌اند خود را به حومه باخموت در شرق دونباس برسانند اما نتوانسته‌اند از خط دفاعی نیروهای اوکراینی عبور کنند. 

در ادامه تلاش‌ها برای صادرات غلات اوکراین، مقام‌های روسیه گفته‌اند که منطقه زاپوریژیا اوکراین که تحت کنترل نیروهای روسیه هست روزانه ۷ هزار تن غله صادر می‌کند. هرچند آنها نگفتند که این غلات به کجا صادر می‌شود. اوکراین، همواره روسیه را متهم می‌کند غلات مناطق تصرف شده اوکراین را به سرقت می‌برد. 

در همین زمینه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد که به ترکیه سفر کرده تاکید کرد که این نهاد بین‌المللی در همکاری با اتحادیه اروپا و آمریکا تلاش می‌کند تا زمینه برای افزایش صادرات غلات اوکراین و همچنین صادرات کودهای شیمایی و مواد غذایی روسیه را به بازارهای جهانی فراهم کند. در همین حال والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده طی تماسی تلفنی با یونس الیتاس، معاون وزیر دارایی ترکیه هشدار داده که نهادها و افراد روسی در تلاش هستند تا از ترکیه برای دور زدن تحریم‌های غرب استفادع کنند. 

تاخیر در برگزاری رفراندوم روسی

بلومبرگ گزارش داده که کرملین در حالی بررسی امکان به تعویق انداختن رفراندوم پیوستن به روسیه در مناطقی از جنوب و شرق اوکراین است که در ماه‌های پیش آنها را به تصرف خود در آورده است. بر اساس این گزارش، تصمیم تازه مسکو پس از آن اتخاذ شده که پیش‌روی‌های ارتش روسیه در این مناطق متوقف شده است. 

این رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه گزارش داده در حالی که پیشتر برگزاری این همه‌پرسی برای ابتدای سپتامبر هدف‌گذاری شده بود، حالا ممکن است به اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه موکول شود چرا که نیروهای روسیه نتوانسته‌اند کنترل کامل مناطقی را که به دنبال اثبات مالیکت خود بر آن سرزمین‌ها هستند، به دست بگیرند. 

با این حال ساکنان می‌گویند روسیه از تلاش‌های خود برای برگزاری همه‌پرسی در ماه سپتامبر دست نکشیده و همچنان آماده‌سازی شرایط برای برگزاری این همه‌پرسی ادامه دارد. مقام‌های روس به صورت علنی اعلام کرده‌اند که تاریخ برگزاری همه‌پرسی زمانی تعیین می‌شود که شرایط امنیتی اجازه برگزاری چنین رخدادی را بدهد. 

هرچند کشورهای جهان تاکید کرده‌اند که چنین همه‌پرسی به رسمیت شناخته نخواهد شد اما کرملین قصد دارد از آن به عنوان یک پیروزی نمادین برای مخاطبان داخلی خود استفاده کند. پیشتر روسیه چنین همه‌پرسی را در سال ۲۰۱۴ در شبه جزیره کریمه برگزار کرده و این منطقه را به خاک خود ملحق کرده بود. اتفاقی که البته هنوز هم از سوی بیشتر کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین دستور افزایش بیش از ۱۳۰ هزار نیروی نظامی به ارتش روسیه را صادر کرد

روسیه: اوکراین مسئول قتل دختر دوگین بوده؛ عامل بمب‌گذاری پس از عملیات به استونی گریخته است

اوکراین ارائه خدمات کنسولی به مردان در سن خدمت نظامی را به حالت تعلیق درآورد